تازه های سایت

کد مطلب: 26244
4. فروردين 1395 - 20:21
عملکرد سال 94 محمدرضا نعمت‌زاده حاشیه‌ساز و پرانتقاد بود. وی در 2.5 سال اخیر نه توانسته مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کند و نه طرح و ابتکاری برای رونق صنعت کشور ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مشرق- نعمت‌زاده از روزهاي ابتدایي دولت به علت تصمیمات عجیب و غریبش، مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت.
 
حملات سیاسی نعمت‌زاده به طرح‌های کارشناسی همچون شبنم و ایران کد، ممانعت از اجرای قانون مترقی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به طور کلی موضع‌گیری‌های وی علیه هر طرح و اقدامی که در دولت قبل اجرا شده بود، سبب شد کارشناسان نسبت به سیاسی شدن وزارت صنعت هشدار دهند.
 
انتقادات نعمت‌زاده از عملکرد دولت قبل در حوزه صنعت در حالی تکرار شد که کارشناسان داخل و خارج دولت اجماع دارند که نعمت‌زاده عملكرد مطلوبي در بين وزراي دولت یازدهم نداشته است.
 
نعمت‌زاده که به علت سن بالایش به عنوان پیرمرد دولت نامیده شده، در 2.5 سال اخیر نه توانسته مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کند و نه طرح و ابتکار تازه‌ای برای رونق بخشیدن به اوضاع صنعت کشور ارائه کرده است.
 
اوضاع صنعت کشور در طول مدیریت نعمت‌زاده مناسب نبوده، بطوريکه تقریبا از یک سال پیش آمارهای بخش صنعت سانسور شده تا به قولی گزک دست منتقدان دولت داده نشود.
 
با این حال، آمارهای غیررسمی همچون محاسبات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان داده که در 9ماهه اول سال 94 رشد بخش صنعت منفی 25 درصد بوده است که فاجعه‌ای در اقتصاد کشور محسوب می‌شود. حتی در سال‌های 90 و 91 در اوج تحریم‌های جدید اقتصادی نیز بخش صنعت با چنین فاجعه‌ای روبرو نشده بود.
 
ادامه اظهارات حاشیه‌ساز وزیر پرانتقاد
 
اما وزیر صنعت در سال 94 نیز به جای تمرکز بر حوزه وظایف خود و رسیدگی به اوضاع نامناسب صنایع کشور، به اظهارات حاشیه‌ساز خود ادامه داد.
 
ضد انقلاب خواندن كسانيكه كمپين نخريدن خودروهای بی‌کیفیت داخلي را انداختند، بدون تردید جنجالی‌ترین سخنان نعمت‌زاده در سال 94 بود که حتی تذکر رئیس‌جمهور را نیز به دنبال داشت.
 
اما از نگاه استراتژیک، اظهاراتی که اواخر مهرماه نعمت‌زاده بر زبان آورد را باید عجیب‌ترین موضع‌گیری وی دانست که مدعی شد باید مدیر اقتصادی از خارج وارد کنیم.
 
در واقع می‌توان گفت اظهارات حاشیه‌ساز نعمت‌زاده با درخواست وی برای واردات مدیر از خارج، تکمیل شد.
 
وزیر صنعت با بیان اينكه"در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم" گفت: همان‌طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.
 
ادامه اظهارات حاشیه‌ساز وزیر پرانتقاد
 
نعمت‌زاده با اشاره به لزوم تقویت گسترده مدیران و کارشناسان بازاریابی گفت: من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم که برخی از آنها نیز اقدام به این کار و از این شرایط استقبال کردند.
 
وی گفت: هیچ اشکالی ندارد که برای حضور در بازارهای بین‌المللی از مدیران باتجربه خارجی و دانش آنها استفاده کنیم و همان‌طور که در بخش ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در اقتصاد نیز نیازمند به آوردن مدیران اقتصادی خارجی هستیم.
 
ادامه اظهارات حاشیه‌ساز وزیر پرانتقاد
 
این اظهارات را می‌توان در نوع خود صادقانه نیز قلمداد کرد، این موضع‌گیری نشان داد که چرا در 2.5 سال اخیر مشکلات بخش صنعت وخیم‌تر شده است.
 
در واقع نعمت‌زاده در بخش صنعت، رویکرد کلان دولت را پیگیری کرده که نگاه آن برای حل مشکلات اقتصادی کشور به آن سوی آب‌ها است. 
 
همانطور که دولت برای رفع برخي از مشکلات اقتصادی کشور نگاهش به غرب بوده، نعمت‌زاده نیز بدون توجه به توان تولید داخل، نگاهش به دست مدیران خارجی بوده است.

دیدگاه شما