تازه های سایت

کد مطلب: 25906
3. اسفند 1394 - 9:04
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند از اجرای بیش از 6 هزار و 700 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در نهاوند خبر داد و گفت: احداث 238 کیلومتر کانال آبیاری و 23 کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب از دیگر فعالیت‌های این سازمان در سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با بیان اینکه شهرستان نهاوند در امر تولیدات دام و طیور و آبزیان در استان حائز رتبه است، اظهار کرد: 20 درصد دام سنگین، 17 درصد دام سبک و 9 درصد مرغ تولیدی استان در این شهرستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به رتبه نهاوند در تولید محصولات استان گفت: شهرستان نهاوند با تولید 5.5 هزار تن گوشت قرمز و 2.7 هزار تن گوشت ماهی حائز رتبه اول استان و در بخش زنبورداری و تولید عسل رتبه دوم استانی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: نهاوند در تولید ماهی با بیش از 50 درصد تولید استان و صددرصد تولید بچه‎ماهی شرایط بسیار خوبی را دارد.

وی با بیان ایجاد خسارات فراوان در دو سال اخیر به دلیل بیماری VHS در صنعت ماهی نهاوند یادآور شد: امیدواریم با فعالیت‌های انجام شده از جمله قرنطینه، ضد عفونی استخر‌ها و معرفی به منظور اخذ تسهیلات سرمایه در گردش، این صنعت به جایگاه اولیه خود بازگردد.

باقری فعالیت انواع صنایع وابسته به بخش کشاورزی در نهاوند را مطرح کرد و ادامه داد: چهار کارخانه مدرن صنایع لبنی، سه سردخانه میوه به ظرفیت 6 هزار تن، دو کارخانه بسته‌بندی و کشتارگاه دام، یک کارخانه ذرت خشک‌کنی و دو ایستگاه بوجاری سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند.

وی زیرساخت‌های بخش کشاورزی را در نهاوند خوب دانست و تصریح کرد: اجرای بیش از 6 هزار و 700 هکتار سیستم‌ نوین آبیاری، ایجاد 14 مورد بندهای انحراف، احداث 238 کیلومتر کانال آبیاری و پوشش انهار، 152 کیلومتر جاده بین مزارع، 23 کیلومتر لوله‌گذاری جهت انتقال آب و تجهیز و نوسازی 2 هزار و 770 هکتار از اراضی کشاورزی که عمدتاً با اعتبارات ملی صورت گرفت شرایط مساعدی را برای ادامه فعالیت کشاورزان فراهم کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: در بحث مکانیزاسیون در حال حاضر 2 هزار و 314 تراکتور، 45 دستگاه کمباین و بیش از 5 هزار دستگاه ادوات کشاورزی به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به جذب 20 کارشناس و فارغ‌التحصیل رشته‌ کشاورزی در سال جاری بیان کرد: 10 تعاونی تولید و هشت شرکت فنی مهندسی با پرسنل‌های فارغ‌التحصیل کشاورزی به کمک این بخش آمد و بسیاری از فعالیت‌ها به آنها واگذار شده که این موضوع علاوه بر تسریع در خدمات‌رسانی به ایجاد اشتغال کمک کرده است.

باقری خاطر نشان کرد: تعاونی‌های دامداران، مرغداران، زنبورداران، باغداران، شرکت بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه روستائیان و عشایر، صنف کشاورزی، تشکل کشاورزان خبره و سایر تشکل‌های بخش کشاورزی به بهره‌برداران، خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی تعامل بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی شهرستان و سایر شعب را با جهاد کشاورزی بسیار خوب دانست و افزود: این بانک‌ها در راستای ارائه تسهیلات فعالیت‌های خوبی داشتند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند یادآور شد: بسیاری از ادارات و نهاد‌ها در ارائه جواب استعلامات مدیریت جهاد کشاورزی نهاوند در راستای صدور انواع موافقت‌نامه‌ها و جواز تأسیس واحد‌های تولیدی همکاری بسیار خوبی دارند.

وی به تعدادی از فعالیت‌های انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: آموزش 5 هزارروز بهره‌بردار در قالب آموزش‌های مشارکتی و دولتی، تهیه و ارائه عملکرد برنامه پنجم توسعه، کمک به تدوین برنامه ششم توسعه و ارائه برش شهرستانی در بخش کشاورزی و پیگیری امهال 6 هزار و 42 پرونده بدهی معوقه بانکی در قالب بند (د) تبصره 11 از جمله فعالیت‌ها بوده است.

باقری ادامه داد: جذب 11 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای کشت‌های پاییزه، معرفی 15 میلیارد تومان پرونده و جذب 3 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به طرح‌های توجیه‌پذیر کشاورزی در قالب بند (الف) ماده 52 و معرفی 370 نفر به منظور دریافت تسهیلات خرید ماشین‏‎آلات و ادوات کشاورزی از دیگر فعالیت‌ها از ابتدای امسال تاکنون بود.

وی بیان کرد: شروع عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در روستای ازنهری، بهسازی و نوسازی اماکن دامی به حجم 31 هزار و 823 متر مربع، اجرای طرح بهبود تغذیه و جایگاه دام در سطح دامداری‌های شهرستان، اجرای طرح ارزیابی عملکرد تولید در واحد‌های پرورش مرغ گوشتی و اجرای طرح ارزیابی عملکرد تولید در واحد‌های پرورش طیور تخمگذار از سایر فعالیت‌های این سازمان است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: دیگر فعالیت‌های صورت گرفته شامل اجرای پروژه خدمات اصلاح نژادی در سطح دامداری‌های شهرستان، پیگیری مشکل استخر‌های پرورش ماهی، تشویق تولیدکنندگان به ضدعفونی استخرها، کمک به امهال بدهی‌های معوقه و پرداخت سرمایه در گردش به این واحدها، صدور انواع موافقت اصولی و جواز تأسیس برای واحدهای دامداری، مرغداری، پرورش قارچ، مشاغل خانگی و... به تعداد 200 فقره و تمدید انواع پروانه بهره‌برداری به تعداد 100 فقره است.

وی با اشاره به پیگیری احداث گلخانه‌های هوشمند در سطح 40 هکتار تصریح کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح 50 هکتار، پیگیری احداث دو کارگاه عرقیجات گیاهی و پیگیری احداث 3 واحد نهالستان در راستای تأمین نهال مورد نیاز نیز از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

باقری توزیع 7 هزار تن انواع کود‌های شیمیائی و 6 هزار و 650 تن انواع بذور اصلاح شده را مطرح کرد و ادامه داد: این سازمان نظارت بر کشت انواع محصولات زراعی در سطح 65 هزار هکتار، نظارت بر امر بیمه محصولات کشاورزی در سطح 3 هزار و 500 هکتار، نظارت بر تحویل 175 هزار تن محصول چغندر تولیدی به کارخانجات همدان، اصفهان، لرستان و کرمانشاه و پیگیری امور مربوطه را انجام داد.

وی با بیان اینکه پلاک‌گذاری 350 دستگاه تراکتور با همکاری راهنمایی و رانندگی در استان انجام شده است، یادآور شد: مبارزه با آفت سن غلات و سایر آفات عمومی در سطح 13 هزار هکتار، نظارت بر مبارزه زراعی و مکانیکی در سطح مزارع و باغات در سطح 53 هزار هکتار، نظارت بر خرید گندم در حجم 45 هزار تن، نظارت بر فعالیت سم‎فروشی‌های مجاز و نظارت بر فعالیت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نیز صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند به حداکثر تلاش برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: تشکیل 33 پرونده تغییر کاربری و ارجاع به دادگستری، نظارت بر 94 مورد طرح در قالب تبصره 4 قانون حفظ کاربری اراضی، نظارت بر 63 مورد طرح در قالب تبصره 1 قانون حفظ کاربری اراضی، نظارت بر 51 مورد طرح طوبی در اراضی واگذار شده، پاسخ به استعلامات دادگستری، دفاتر اسناد رسمی و سایر ادارات بیش از 700 مورد، بیش از 30 مورد تکمیل فرم‌های نظارت به نمایندگی از ریاست سازمان جهاد کشاورزی و مشارکت مؤثر در اکثر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به مناسبت‌های مختلف اجرایی شده است./فارس

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما