تازه های سایت

کد مطلب: 25154
17. دى 1394 - 8:50
رئیس اداره آموزش و پرورش نهاوند گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در نهاوند توسط کارشناسان اداره بهزیستی در حال اجراست.

به گزارش سایت گرو علیرضا تکلو گفت: این طرح با هدف آگاه سازی دانش آموزان در دبیرستان های دخترانه طی دو مرحله آگاه سازی و غربالگری ژنتیکی انجام می شود که در مرحله غربالگری، کارشناسان اداره بهزیستی به مدارس مراجعه می کنند و افرادی که ریسک بیشتری از نظر ابتلا به اختلالات ژنتیکی را دارند شناسایی می کنند.
وی افزود: با شناسایی این افراد که احتمال اختلال ژنتیکی آنها بالا می باشد به مرکز ژنتیک بهزیستی معرفی شده و پس از آزمایشهای ژنتیکی غربالگری می شوند.
وی انجام این کار رامهم و ضروری خواند و گفت: غربالگری ژنتیکی و شناسایی افراد با ریسک بالا از این نظر دارای اهمیت است که نسل آینده با مشکلات کمتری درباره اختلالات ژنتیکی و معلولیت های جسمی و حرکتی مواجه خواهند شد.
تکلو گفت: تولد فرزند معلول نه تنها آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری بر فرد و جامعه ایجاد می کند بلکه موجب تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده می شود به این منظور تدوین برنامه های پیشگیرانه نه تنها می تواند از بروز و کاهش بیماری جلوگیری کند بلکه مانع تحمیل هزینه های اضافی بر دولت می شود.
وی افزود: طرح پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیکی در سراسر کشور اجرا می شود و در این شهرستان در دبیرستانهای دخترانه برای دانش آموزان سال دوم و سوم متوسطه به اجرا در آمده است.
طرح غربالگری ژنتیکی طرحی کشوری است که به منظور پیشگیری از معلولیتهای ناشی از ازدواج با همکاری اداره آموزش و پرورش و اداره بهزیستی اجرا میشود و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت .
شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر در ۱۰۵ کیلومتری جنوب استان همدان قرار دارد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما