تازه های سایت

کد مطلب: 24980
24. آذر 1394 - 8:36
صنایع دستی را باید تبلیغ رایگان گردشگری دانست
ایجاد اشتغال برای زنان به همت بانوی کارآفرین نهاوندی
یک بانوی هنرمند نهاوندی از سال 1381با اخذ مجوز از سازمان بازرگانی فعالیت خود را در زمینه فرش دستباف آغاز کرد و با سرمایه‌ای اندک سرمایه شخصی خود هنرش را گسترش داد.

به گزارش سایت گرو، یکی از مهمترین صنایع وابسته به صنعت گردشگری در استان، صنعت کهن صنایع دستی است که تجلی شور و عشق مردان و زنانی خلاق و عاشق است که عمر و تلاش خود را صرف پاسداشت فرهنگ و صیانت از دستاوردهای کهن مردمان ایران‌زمین می‌کنند.
 سفال‌گری با رشته‌های گوناگون خود،گلیم‌بافی و چرم ده‌ها محصول دستان هنرمندان خوش ذوق ایرانی، ظرفیت‌های عمیقی دارد که زیبایی و شکوه آن عالم‌گیر و ستودنی است.
صنایع دستی همدان یکی از ارزشمندترین و غنی‌ترین صنایع دستی در کشور است که در بازار‌های داخل و خارج از کشور و در میان ایران‌دوستان ساکن در هر منطقه‌ای، مخاطبان بسیاری دارد. پتانسیل‌های زیباشناختی، معرفتی و هنری که در صنایع دستی استان مشاهده می‌شود، از جنبه‌های مختلفی در مقایسه با محصولات استان‌های دیگر رقابتی است و این فرصت خوبی برای فعالان صنعت گردشگری و همچنین صادرکنندگان جوان استان است که در یافتن بازارهای هدف برای صادرات صنایع دستی کهن همدان بیش از قبل بکوشند.
یک بانوی هنرمند نهاوندی از سال 1381با اخذ مجوز از سازمان بازرگانی فعالیت خود را در زمینه فرش دستباف آغاز کرد و با سرمایه‌ای اندک سرمایه شخصی خود هنرش را گسترش داد.
 مریم امکان صاحب کارگاه پس از گذشت 13سال از آن روزها توانسته کارگاه تولید صنایع‌دستی را در نهاوند راه‌اندازی کند .
 در این کارگاه اکنون بیش از10 رشته هنری همچون گلیم‌بافی، کار روی سفال و شیشه، دکوپاژروی شیشه و سفال تولید می‌شود و به همین واسطه اشتغالزایی در این کارگاه معنا یافته است .
این هنرمند برای زنان بیکار به نوعی کارآفرینی کرده و در حال حاضر بیش از 15نفر در کارگاه و خانه از این راه امرار معاش می‌کنند.  این شرایط بهانه‌ای شد برای گفت وگویی با این هنرمند کارآفرین نهاوندی که در ذیل می‌خوانید.
  در کارگاه شما بیشتر هنرهای دستی فعال است فضا برای کار همه کافیست؟
ما در حال حاضر در این کارگاه کوچک مجبوریم کارمان را ادامه بدهیم تازه تعدادی از خانم‌ها در خانه کار می‌کنند و کوچک بودن کارگاه یکی از مشکلات اصلی ماست.
  چرا کارگاه بزرگتری اجاره نمی‌کنید؟
متأسفانه ما درآمد زیادی نداریم و مجبوریم به خاطر اجاره‌های سنگین این چنین مکانی را برای فعالیت‌مان انتخاب کنیم.
  در کارگاه شما چه صنایع دستی بیشتر تولید می‌شود؟
گلیم، تابلوفرش، کار روی سفال، کار روی شیشه، دکوپاژ روی شیشه وسفال، .مهره‌زنی روی سفال، آیینه‌کاری وساختن گل‌های تزئینی با ضایعات دور ریختنی که همه از تولیدات کارگاه ماست.
  کارهای هنری خود را چگونه به مردم معرفی می‌کنید؟
بیشتر در نمایشگاه‌هایی که در شهرستان برپا می‌شود، درفصل‌های مختلف سال اما خودمان هم بازاریابی می‌کنیم و سفارش‌هایی از شهرهایی مثل لالجین و بروجرد می‌گیریم اما با این حال هنوز هنر ما ناشناخته است.
اگر ما یک کارگاه بزرگ داشته باشیم و یک مغازه در خیابان اصلی برای نمایش صنایع دستی‌مان حتماً در کارمان موفق‌تر خواهیم شد.
  همه هنرمندان صنایع دستی را سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بیمه کرده؟ آیا شما بیمه هم هستید؟
متأسفانه خیر، بله اما متأسفانه هنرمندان واقعی و محق از این قافله جا مانده‌اند امیدوارم برای ما هم راه هموار شود.
  چه درخواستی از مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان دارید؟
من برای گسترش کارگاه نیاز به حمایت مادی و معنوی دارم و هدف اصلی من از تأسیس کارگاه تیام بیشتر اشتغالزایی و بعد هم گسترش هنر هنرمندان ایرانی بود تا فراموش نشود. به همین دلیل امیدوارم این مهم به انجام برسد .
 در یک نگاه صنایع دستی و تأثیر آن بر گردشگری را چگونه ترسیم می‌کنید؟
صنایع دستی طیف وسیعی از خدمات و محصولات را شامل می‌شود که در این گفت وگوی کوتاه قصدی پرداختن به آن را ندارم.
 اما یک موضوع بر همگان واضح و مبرهن است که توانمندی هنرمندان فعال در عرصه صنایع‌دستی، به گونه‌ای است که امکان آموزش فرا مرزی، صادرات کالا به خارج از کشور و همچنین معرفی آن به موج در حال گسترش گردشگران غربی به ایران را دارد و باید به آن توجه خاص معطوف کرد.
خوشبختانه در سال‌های اخیر، صنعت گردشگری کشورمان به سمت افق‌های بهتری در حال حرکت است و این عامل محرک ممتازی برای توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهان و آشکار صنایع دستی این مرز و بوم تلقی می‌شود.
اگر به صنایع دستی شهرستان‌های استان همدان توجه خاصی معطوف شود، هم کسانی که در این زمینه شغل ثابت دارند بهتر از پیش امرار معاش می‌کنند و هم معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان در قالب صنایع دستی به همگان بهتر انجام می‌شود.
در واقع صنایع دستی را باید تبلیغ رایگان قابلیت‌های گردشگری همدان دانست که هر کشوری دارای چنین تاریخ و ظرفیتی نیست. تقویت بنیه صنایع دستی در استان، زمینه ترغیب جوانان به تحصیل در رشته‌های مربوط را نیز فراهم می‌کند./همدان پیام

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما