تازه های سایت

کد مطلب: 24804
4. آذر 1394 - 16:42
سفیر ایران در روسیه گفت: سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری بسیار مهم و در معادلات آینده منطقه‌ و تقویت روابط ایران با روسیه بسیار تأثیرگذار است.

به گزارش سایت گرو، مهدی سنایی بعدازظهر امروز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نهاوند گفت: اصول و ارزش‌های بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر نکرده است و مجریان سیاست خارجی بر اساس محورهایی که قانون اساسی پیش روی انها قرار داده است عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: سیاست خارجی ما چند ویژگی عمده دارد که در مقطع کنونی دستیابی به اهداف عالی نظام با کمترین هزینه یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌های است.

سفیر ایران در روسیه افزود: سیاست خارجی دولت معطوف به گفت‌وگو با غرب نیست و دولت هم در گفت‌وگو با غرب به دنبال رفع تنش‌ها است؛ وهم در روابطش با شرق به دنبال تعمیق و گسترش روابط است که نمونه بارز آن ایجاد روابط با کشور روسیه است.

وی با اشاره به سفر چند روز گذشته رئیس‌جمهور روسیه به ایران عنوان کرد: سفر ولادیمیر پوتین به ایران سفر بسیار مهم و حائز اهمیتی بود و برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

وی گفت: سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران که بسیار مهم هم بود در معادلات آینده منطقه‌ و در تقویت روابط ایران با روسیه بسیار تأثیرگذار است.

سنایی اظهار کرد: دیدار مقام معظم رهبری با ولادیمیر پوتین بسیار تأثیرگذار و به‌یادماندنی بود که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید و در این دیدار بسیار صمیمانه مسائل و روابط دوجانبه و منطقه‌ای بررسی شد.

وی افزود: این ملاقات در درازمدت تأثیر خاص و بسیاری بر روابط دوجانبه و معادلات منطقه‌ای خواهد گذاشت.

سفیر ایران در روسیه بیان داشت: در خلال این سفر همچنین اسناد بسیار مهمی امضا شد که 7 سند مهم و راهبردی نیز با حضور روسای جمهور ایران و روسیه امضا شد که همه این اسناد درصدد رفع موانع توسعه تجاری و اقتصادی است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین توافقی که در خلال این سفر اتفاق افتاد باز شدن خط اعتباری از طرف روسیه برای انجام پروژه‌هایش با ایران بود که ما استارت این کار را در تیرماه زده بودیم و به لطف خدا در این سفر به ثمر نشست.

سنایی افزود: با اختصاص این خط اعتباری مشکل عمده روابط و توافقات که مربوط به تأمین منابع بود برطرف می‌شود.

وی گفت: در دو سال گذشته پروژه‌هایی که با توافق دو طرف ایرانی و روس تعریف‌شده بود 35 پروژه با حجم 40 میلیارد دلار بود که این پروژه‌ها همگی جز پروژه‌های صنعتی و کلان است و برای هردو کشور بسیار مهم هستند.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: تا امروز 5 میلیارد دلار خط اعتباری از طرف وزارت دارایی روسیه و 2 میلیارد دلار از طرف یکی از بانک‌های روسیه در حال باز شدن است.

وی اظهار داشت: با باز شدن این خط اعتباری در قدم اول قرارداد ساخت یک نیروگاه حرارتی و جدید در بندرعباس و توسعه و برقی کردن راه‌آهن گرمسار اینچه برون با حضور دو رئیس‌جمهور امضا شد.

 

**** بعضی اقدامات کشورهای منطقه شرایطی به نفع تروریست‌ها ایجاد می‌کند

 

سفیر ایران در روسیه با اشاره به سرنگون کردن هواپیمای جنگی روسیه توسط ارتش ترکیه گفت: منطقه ما منطقه بسیار حساسی است و همه طرف‌ها باید مراقب باشند که اقداماتی که انجام می‌دهند به نفع تروریست‌ها ثبت نشود.

وی افزود: در حال حاضر مبارزه بسیار خوبی از طرف کشورهای مختلف با هماهنگی ایران و روسیه بر ضد تروریست‌ها در حال انجام است که ممکن است بعضی از اقدامات و رفتارها باعث صدمه زدن به این فعالیت‌ها شود.

سنایی اظهار کرد: بعضی اقدامات مانند سرنگونی این جنگنده روسی ناخودآگاهانه شرایطی را به نفع گروه‌های تروریستی در سوریه ایجاد می‌کند.

وی گفت: سقوط این جنگنده اقدام خوشایندی نبود و امیدواریم که کشورهای منطقه با یک تعامل و گفت‌وگو به سمتی بروند که در کنار ایران و روسیه به مبارزه مشترک با تروریست‌ها بپردازند.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای کشور به وجود آمد و محدودیت‌هایی برای کشور ایجاد کرد که البته کشور ما راه اقتصاد مقاومتی را در این زمان انتخاب کرد و درواقع تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: تحریم‌ها درروند توسعه کشور مانع ایجاد کرد و دستگاه دیپلماسی کشور تلاش کرد این پدیده ناعادلانه را برطرف کند و در این راه نیز موفق بودند.

سنایی گفت: امیدواریم در آینده با اجرایی شدن منع تحریم‌ها محدودیت‌های بیشتری از روی اقتصاد کشور برداشته شود.

وی عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که براثر ایجاد روابط بین ایران و روسیه به وجود آمده است ایجاد توازن دررفت و آمدها است و هر دو طرف به‌صورت جدی به کشورهای هم‌سفر می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه در پایان بیان داشت: در یک ماه اخیر علاوه بر سفر رئیس‌جمهور روسیه چندین معاون نخست‌وزیر و وزیر به ایران سفرکرده‌اند و در دو هفته آینده نیز وزیر صنایع روسیه به ایران سفر می‌کند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما