تازه های سایت

کد مطلب: 24287
6. مهر 1394 - 19:01
رئیس محیط‌زیست نهاوند گفت: مردم نهاوند با رهاسازی سنجاب در جنگل‌های بلوط گیان، گاماسیاب، فارسبان، ملوسان و چندین منطقه نهاوند ۲ سال است که جان تازه‌ای به حفظ محیط‌زیست داده‌اند.

به گزارش سایت گرو به نقل از تسنیم،محمد کرمعلی گیلانه اظهار داشت: سنجاب‌ها نقش به سزایی در احیای جنگل‌های بلوط در غرب ایران و به ویژه نهاوند دارند زیرا این حیوانات کوچک و ریزنقش برای تغذیه زمستانی خود دانه‌های بلوط را در زیرخاک در گوشه و کنار زیستگاه‌های خود پنهان می‌کنند، اما بخش عمده‌ای از این ذخیره‌گاه‌ها، هیچ‌وقت توسط سنجاب‌ها پیدا نمی‌شوند و دانه‌های بلوط در بهار سال بعد جوانه می‌زنند و به درختی جدید تبدیل می‌شوند.

وی گفت: بسیاری از مردم و طرفداران محیط‌زیست در نهاوند به این نتیجه رسیده‌اند که در چند سال اخیر نسل سنجاب‌ها منقرض‌شده و به همین دلیل درختان بلوط نیز به علت وجود ریز گردها و بیماری سوسک چوب‌خوار از بین رفته‌اند که ضربه بسیار سختی به محیط‌زیست است.

گیلانه افزود: مردم سخاوتمند و دوستان محیط‌زیست نهاوند در چند سال اخیر با رهاسازی سنجاب باعث تکثیر نسل این جانور سودمند در بین جنگل‌های بلوط شده‌اند و معتقدند اگر تعادل محیط‌زیست با این جونده حفظ شوند به توسعه جنگل و جلوگیری از بیماری‌های آن کمک می‌کند.

رئیس محیط‌زیست نهاوند بیان کرد: سنجاب منطقه درختان بلوط زاگرس نهاوند جونده‌ای کوچک و نیمه اهلی هستند که چند سالی است نگهداری ازآنها در ایران رایج شده و با توجه به توانایی خود در طبیعت و بالا رفتن از درخت اغلب در جنگل‌ها و در سوراخ‌هایی که خود در درخت ایجاد می‌نماید زندگی می‌کند.

وی اظهار کرد: سنجاب‌ها جانورانی جونده و گیاهخوار هستند که میوه‌ها و دانه‌ها بلوط عمده غذای طبیعی آنها را تشکیل می‌دهند و سنجاب درختی نهاوند یک حیوان آرام زیرک و بسیار خاص است و جزو معدود حیوانات وحشی می‌باشد که با انسان‌ها وفق داده می‌شود و یاد گرفته که با انسان‌ها به‌راحتی زندگی کند.

گیلانه تصریح کرد: سنجاب ایرانی و بومی منطقه نهاوند در دامنه زاگرس، شمال ایران و قفقاز زندگی می‌کند که بیشترین دامنه گستردگی این سنجاب در زاگرس وجود دارد و بیشترین تعداد آنها در استان ایلام زیست می‌کنند که کار تکثیر درخت‌های بلوط تنها با کاشت میوه آن انجام می‌شود که بخش مهمی از این کار را سنجاب‌ها در طبیعت انجام می‌دهند.

وی گفت: یک سنجاب به‌طور طبیعی می‌تواند بین 6 تا 10 سال عمر کند ولی کسانی که این حیوان را در اسارت خانگی نگهداری می‌کنند طول عمر او را به کمتر از یک سال کاهش می‌دهند.

 رئیس محیط‌زیست نهاوند اظهار داشت: منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع ملوسان با مساحت 10 هزار هکتار با گونه‌های مختلف جانوری مانند قوچ و میش، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، کبک، تیهو، عقاب، دشتی، شاهین، تشتی، سنگ چشم و انواع درختان جنگلی و گیاهان مرتعی یکی از مناطق مهم در شهرستان نهاوند و استان همدان می‌باشد.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 9 شکارچی متخلف شناسایی‌شده و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند که در یک اقدام خلاف هشت صیاد در رودخانه گاماسیاب در کنار روستای بابا رستم اقدام به صید 50 قطعه ماهی کپور با شوک الکتریکی کرده بودند همچنین در روستای ده حیدر یک نور اقدام به کشتن یک قلاده گرگ جوان در کوهستان کرد که برای او نیز تشکیل پرونده شد.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما