تازه های سایت

کد مطلب: 24188
21. شهريور 1394 - 9:41
درختان تپه ابوذر نهاوند 30 سال از طریق آب روستای مرادآباد آبیاری می‌شوند که به دلیل خشکسالی‌ اخیر، کشاورزان این روستا دیگر اجازه آبیاری درختان را از طریق آب این روستا نمی‌دهند.

به گزارش سایت گرو، بام نهاوند به عنوان یکی از مراکز تفریحی و توریستی شهر نهاوند است که به دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی و وجود گلزار شهدای گمنام در این منطقه سال‌هاست مورد استقبال شهروندان نهاوندی قرار گرفته است.

این تپه که مساحتی در حدود 95 هکتار دارد، درختان آن 30 سال است که از طریق آب روستای مرادآباد آبیاری می‌شوند، در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌های اخیر و افت آب‌های زیرزمینی و تشدید بحران آب، کشاورزان این روستا اجازه آبیاری درختان این تپه را از طریق آب این روستا نمی‌دهند و همین امر نیز درختان این تپه را در معرض خشک شدن و نابودی قرار داده است.

هرچند شهرداری نهاوند همه تلاش و همت خود را به‌کار برده تا از خشک شدن درختان این تپه جلوگیری کند اما با شرایط کنونی که آبیاری درختان این تپه با تانکر آنجام می‌شود کار بسیار مشکل شده است.

با این وضعیت شاهد خشک شدن چند اصله درخت این تپه بودیم که رفع این مشکل نیازمند تلاش و حمایت دستگاه‌های ذیربط است.

شهردار نهاوند در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: مساحت تپه ابوذر 95 هکتار است که 47 هکتار آن را فضای سبز تشکیل می‌دهد.

شاهین فرجی‎فر با بیان اینکه حدود 30 سال است که درختان این تپه با آب روستای مرادآباد آبیاری می‌شوند، گفت: از اردیبهشت سال جاری اهالی روستا آب روستا را بر روی تپه ابوذر قطع کرده‌اند و همین امر باعث شده برای آبیاری درختان این تپه با مشکل جدی مواجه شویم.

وی تاکید کرد: شهرداری نهاوند در این مدت برای آبیاری درختان تپه ابوذر از دو دستگاه تانکر استفاده کرده که با توجه به صعب‌العبور بودن این تپه آبیاری این درختان به وسیله تانکر بسیار مشکل است.

شهردار نهاوند تصریح کرد: با توجه به وسعت زیاد این تپه و مشکلات آبیاری درختان این تپه حدود سه ماه است که شهرداری نهاوند پیگیر حل این مشکل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ نهادی در این خصوص با ما همکاری نکرده است، ادامه داد: شهرداری برای جلوگیری از خشک شدن درختان تپه ابوذر همه تلاش خود را به کار بسته است.

فرجی‎فر افزود: از آنجا که آبیاری درختان بلوارهای شهرک طالقانی و فرمانداری نیز تاکنون با آب روستای مرادآباد آبیاری شده از دو دستگاه تانکر برای آبیاری درختان این مناطق نیز استفاده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اهالی روستای مرادآباد تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شوند به تپه ابوذر آب بدهند و آب را حق کشاورزان خود می‌دانند.

شهردار نهاوند گفت: ما تلاش کردیم بزرگان روستا را دعوت کنیم تا این مشکل حل شود اما بزرگان روستا نپذیرفتند.

وی به قدمت درختان این تپه اشاره کرد و گفت: قدمت درختان تپه ابوذر به 42 سال می‌رسد و در حال حاضر تنها مشکل این مکان کمبود آب است.

فرجی‎فر ادامه داد: در نظر داریم طرح آبیاری قطره‌ای را برای درختان این تپه انجام دهیم که طرح آن را به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ارسال کرده‌ایم. 

وی به شکایت شهرداری نهاوند در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق شکایت انجام شده قرار بوده دادستانی حق‎آبه روستای مرادآباد و حق‌آبه تپه ابوذر را مشخص کند ولی تاکنون پرونده تعیین تکلیف نشده است.

شهردار نهاوند افزود: با توجه به صعب‌العبور بودن تپه ابوذر و اینکه آبرسانی با تانکر به درختان این تپه مشکل است، باید به دنبال یک راه اساسی برای آبیاری درختان تپه ابوذر باشیم.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: این بارندگی‌ها تا حدودی وضعیت را بهتر از قبل کرده است ولی باید در رابطه با حل اساسی این مشکل چاره‌اندیشی شود.

فرجی‎فر تصریح کرد: حفر چاه آب نیز از برنامه‌هایی است که برای تپه ابوذر در نظر گرفته‌ایم و پیگیر این موضوع از طریق امور آب هستیم. 

با این شرایط و با توجه به بحث خشکسالی باید راهکاری اساسی برای آبیاری درختان تپه ابوذر پیدا شود چون با راضی نشدن مردم روستای مرادآباد و ندادن آب روستا به تپه ابوذر این منطقه توریستی ـ تفریحی در معرض نابودی قرار می‌گیرد، از این رو لازم است منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های متولی وارد کار شوند تا درختان این تپه را از خطر نابودی نجات دهند./خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما