تازه های سایت

کد مطلب: 24089
14. شهريور 1394 - 10:58
شهید آیت‌الله علی قدوسی روحانی برجسته نهاوندی اولین دادستان انقلاب اسلامی ایران بود که در 14 شهریور 1360 توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.
شهید آیت الله قدوسی یار راستین امام خمینی(ره) و اولین دادستان انقلاب + تصاویر

به گزارش سایت گرو، همزمان با شروع نهضت امام خمینی (ره) یاران و دوستداران راستین امام گردهم آمدند و با تلاش شیانه روزی خود و همراهی مردم و تحمل شکنجه ها و ناملایمات انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

 با پیروزی انقلاب اسلامی منافقین که جایی در نظام مقدس اسلامی نداشتند یاران انقلاب و امام خمینی(ره) را یکی پس از دیگری به شهادت می رساندند.

یکی از یاران وارسته امام و انقلاب شهید آیت‌الله علی قدوسی روحانی برجسته نهاوندی است که به‌عنوان اولین دادستان انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌ای برای انقلاب انجام داد و سرانجام به دست منافقین در دفتر دادستانی کل کشور به شهادت رسید.

شهید آیت‌الله علی قدوسی، در سال 1306 در خانواده‌ای روحانی در شهر نهاوند متولد شد. پدر وی ملا احمد قدوسی یکی از روحانیون برجسته منطقه و نزد آیت‌الله بروجردی از احترام خاصی برخوردار بود.

 

 

پدر شهید قدوسی پس از تحصیل در نجف و رسیدن به درجه اجتهاد، به اموری چون قضاوت و مرجعیت دینی مردم نهاوند و شهرهای اطراف اشتغال داشت. وی در بین مردمْ به علم، تقوا و زهد شناخته‌شده بود.

 شهید قدوسی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در زادگاهش در سال 1321 شمسی وارد حوزه علمیه قم شد و بعد از کودتای 28 مرداد، با اهتمام بیشتری به تکمیل دروس حوزوی پرداخت و از محضر بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، علامه طباطبایی، شهید صدوقی و حضرت امام خمینی (ره) استفاده کرده و در سال 1341 به درجه اجتهاد نائل آمد و در سال 1344 با دختر علامه طباطبایی ازدواج کرد.

شهید قدوسی، دروس مقدماتی را نزد شهید محراب آیت‌الله صدوقی فراگرفت و پس از طی این دوره، در درس خارج مرحوم آیت‌الله بروجردی حاضر شد. حضور در درس فقه و اصول رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) فرصت تازه‌ای برای رشد عِلمی و عَملی شهید قدوسی بود.

 

 

همزمان با اوج‌گیری مبارزانت امام خمینی (ره) بر ضد رژیم شاه ایشان نیز به‌عنوان یک شاگرد عاشق امام با فداکاری و سخت‌کوشی به مبارزه پرداخت. این امر مقدمه تشکیل یک گروه سازمان‌یافته و مخفی از مدرسین و اساتید حوزه شد. این تشکیلات مخفی به بهانه بررسی و اصلاح امور حوزه برگزار می‌شد ولیکن به طراحی مبارزه با رژیم شاه می‌پرداخت.

تا اینکه که در سال 1344 به دنبال کشف تشکیلات مبارزاتی گروهی از علما و روحانیون، این جمعیت توسط ساواک شناسایی و تمام روحانیونی که در آن بودند، ازجمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید قدوسی نیز دستگیر و به زندان قزل‌قلعه انتقال یافت.

وی پس از آزادی در تابستان 1345 به نهاوند آمد و مورد استقبال پرشکوه مردمی واقع شد. به تقاضای مردم، در فقدان پدرش ارشاد و هدایت مردم نهاوند را به عهده گرفت اما پس از مدتی ساواک جلسات ایشان را تعطیل و ارتباطات را محدود ساخت و شهید قدوسی به‌ناچار مجبور به مراجعت به قم شد.

 

 

شهید قدوسی برای احیای فرهنگ ارزشمند اسلامی اهمیت ویژه‌ای قائل بود و به همین جهت اهم فعالیت خود را صرف پایه‌ریزی یک سیستم آموزشی نو و پرثمر نمود و به‌موازات فعالیت سیاسی، با همکاری علمایی همچون آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مصباح و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی اقدام به تأسیس مدرسه حقانی کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط آن زمان دادگاه‌های کشور، اولین قدم برای این مسئله قراردادن مدیر دلسوز و مقتدر در رأس دادگاه‌ها بود تا این‌که در تاریخ 15/5/1358، به درخواست مسئولین و فرمان مستقیم امام خمینی (ره) طی حکمی از سوی ایشان، شهید قدوسی به سمت دادستانی کل کشور منصوب شدند.

قاطعیت و سرعت عمل شهید قدوسی موجب شد بسیاری از پایگاه‌های گروهک‌های ضدانقلاب، شناسایی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود و نشریات مبتذل نیز توقیف و گروهک فرقان نیز متلاشی شود.

 

خانه قدیمی شهید قدوسی در شهرستان نهاوند

 

منافقین کوردل که از این‌همه قاطعیت وی به ستوه آمده بودند سرانجام با انفجار بمبی در تاریخ 14 شهریورماه سال 1360 در دادستانی انقلاب وی را به شهادت رساندند.

پیکر مطهر شهید آیت‌الله قدوسی برای تشییع به قم منتقل شد و در جوار حرم ملکوتی حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

پس از شهادت شهید قدوسی امام خمینی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی پیامی را به مناسبت شهادت ایشان صادر کردند که در این پیام آمده است:

 «باکمال تأسف و تأثر، حجت‌الاسلام شهید قدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود و اخیراً مجاهدات او درراه انقلاب، بر همگان روشن است. این‌جانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حُسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد درراه هدف می‌شناختم. شهادت بر او مبارک و «وُفود الی الله» و خروج از ظلمات به‌سوی نور بر او ارزانی باد.

راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت. چه‌بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامی شربت شهادت نوشید و با سرافرازی به لقاءالله رسید و این همان است که اولیای معظم حق‌تعالی که آرزوی آن را می‌کردند و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می‌کردند دست‌یافت.

گوارا باد شربت شهادت بر شهدای انقلاب اسلامی و خصوص شهدای اخیر ما که با دست جنایتکار منفورترین عناصر پلید به جوار رحمت حق شتافتند و افتخار برای اسلام و ننگ و نفرت برای دشمنان دژخیم ملت شریف آفریدند».

شهید قدوسی از دیدگاه مقام معظم رهبری

"...هم پرکار بود، خسته نمی‌شد، هم پشتکار داشت. این‌طور نبود که یک کاری را رها کند و دنبال کار دیگری برود. نمونه آن مدرسه حقانی، اگر ریاست مدرسه حقانی باکسی غیر از آقای قدوسی بود، من باور نمی‌کنم که این مدرسه به این اندازه از فواید و آثار می‌رسید. این مرد بود که نشست آنجا، حواسش را جمع کرد، از همه کارهای خود برید، به هیچ کاری نپرداخت تا این مدرسه را به این رونق رساند و ازلحاظ شکل و محتوی مدرسه را به حد مطلوب و قابل‌توجهی قرارداد."

پیام شهید آیت‌الله علی قدوسی به تمام طلاب

دوستان من! اگر آمده‌اید که روحانی شده و به پست و مقام برسید و دنبال بزرگ شدن و به دست آوردن موقعیت و ثروت باشید، بدانید که در دنیا و آخرت ضرر کرده‌اید. تا دیر نشده است بازگردید، ولی اگر آمده‌اید که سرباز امام زمان (عج) و خادم اسلام بشوید خوش‌آمدید، بدانید که خداوند شما را یاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما