تازه های سایت

کد مطلب: 23844
30. مرداد 1394 - 11:56
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند گفت: معبد لائودیسه یکی از آثار باستانی دوران سلوکیه است که در منطقه دوخواهران نهاوند واقع شده که در صورت کشف این معبد گردشگری شهر نهاوند متحول شده و این شهرستان در سطح ملی و جهانی مطرح میشود.

 به گزارش سایت گرو،  محسن جانجان در حاشیه برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام که با حضور 10 استان از سراسر کشور در نهاوند در حال برگزاری می باشد افزود: بر اساس کشف کتیبه ای به خط و زبان یونانی در سال 1322 شمسی و ترجمه آن به زبان فارسی مردم و مسوولان حساسیت زیادی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران که از محلات قدیمی نهاوند می باشد پیدا کردند .
وی افزود: بر اساس این کشف پروفسور گریشمن باستان شناس بزرگ فرانسوی در سال 1325 برای بررسی محل معبد راهی نهاوند شد اما ساخت و سازهای انبوه در منطقه دوخواهران و همچنین زیر و رو شدن لایه های خاک در منطقه وی را برای کشف معبد نا امید ساخت.
وی گفت: با توجه به احتمال وجود معبد لائودیسه در این منطقه در سال 1327 محله دوخواهران و قلعه یزدگرد یکجا به ثبت آثار باستانی رسید که با حساسیت زیاد نسبت به این منطقه از این سال تا سال 1384 هیچگونه حفاری و کاوشی برای کشف و شناسایی معبد فوق صورت نگرفت .
وی گفت: برای نخستین بار در سالهای 1384 ، 90 و 91 با همت میراث فرهنگی استان تیمی به سرپرستی دکتر رهبر باستان شناس بزرگ ایران بیش از 50 گمانه در شرایط بسیار سخت در منطقه زده شد اما به دلیل ساخت و سازهای انبوه و انتقال خاکهای منطقه برای استفاده در کشاورزی و همچنین عدم بهداشت مناسب برای کاوشگران کار گمانه زنی بسیار مشکل بود و از سوی دیگر برخلاف سایر کاوشهای باستانی دیگر فضای کافی جهت انجام کار در اختیار نبودکه این مسائل انجام کار را با مشکل مواجه ساخت.
وی افزود: اگر چه در سه فصل کاوش و گمانه زنی، محل معبد کشف نگردید اما شواهد و قرائن از جمله کشف کتیبه بزرگ نهاوند در نزدیکی امام زاده دوخواهران و کشف مجسمه های کوچک مفرغی خدایان یونان در این منطقه و نیز کشف سرستون زیبای یونیک که به یقین به معبد تعلق داشته و همچنین پایه ستونها و میان ستونهایی که به دوره یونانی تعلق دارد از دلایلی است که می توان بر اساس آنها محدوده امام زاده دوخواهران را محل وجود معبد لائودیسه دانست.
جانجان بر لزوم ادامه کاوش و گمانه زنی ها برای کشف معبد تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تا کنون سه فصل کاوش در منطقه صورت گرفته و بدلیل عدم اعتبار مورد نیاز این کاوشها از سال 91نیمه تمام باقی مانده لذا در صورت تخصیص اعتبار می توان املاک موجود منطقه شناسایی شده را خریداری و تملک کرده و می توان کاوش را ادامه داده تا به نتیجه مطلوب دست یافت .
وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهوری به استان که موجبات آبادانی این منطقه را به همراه دارد افزود: با توجه به برآوردهای لازم برای ادامه کاوش 35 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می باشد که امید است با تصویب این مصوبه در استان بتوان ادامه باستان شناسی در منطقه را به سرانجام برسانیم .
وی با برشمردن ضرورت ادامه کاوش در منطقه مذکور گفت: با توجه به اینکه به علت مشخص نبودن دقیق محل معبد تمامی منطقه دو خواهران و قلعه یزدگرد در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده لذا فعالیتهای ساخت و ساز در این منطقه با محدودیتهایی همراه می باشد که لازم است با مشخص شدن دقیق محل معبد مناطق دیگر از محدودیت آزاد شده تا ساکنان بتوانند مساکن خود را استحکام بدهند و از نظر سیمای شهری نیز از وضعیت کنونی خارج شوند .
وی در پایان افزود: ما از مسوولان انتظار داریم که با توجه به اهمیت کشف این معبد که می تواند شهرستان نهاوند را صاحب یک برند کشوری و جهانی نموده و تحول بزرگی در گردشگری آن ایجاد نماید ، اعتبار لازم را برای ادامه کاوش به این شهرستان اختصاص دهند.
شهرستان نهاوند از قدیمی ترین شهرهای کشور بوده که در دوران ساسانیان پایتخت تابستانی این سلسله بوده است.
شهرستان نهاوند دارای ابنیه های تاریخی ، فرهنگی و تپه های باستانی زیادی است که تاکنون 110 اثر آن ثبت آثار ملی شده است .
حمام حاج آقا تراب ، مسجد جامع بازار ، تپه گیان ، و تپه سام گبری روستای باباقاسم از مهمتریت ابنیه ها و آثار تاریخی این شهرستان می باشد .

دیدگاه شما