تازه های سایت

کد مطلب: 23564
13. مرداد 1394 - 10:50
کارگردان نهاوندی 2 اثر نمایشی خود را به نام‌های «آدم‌برفی» و «دیگ جادو» برای بازبینی و داوری به دبیرخانه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ارسال کرد.
حضور 2 نمایش از نهاوند در جشنواره بین المللی تئاتر

به گزارش سایت گرو، حنیف مظفری صاحب تنها گروه فعال تئاتر کودک و نوجوان شهرستان نهاوند که 18 سال است بی‌وقفه در زمینه تئاتر کودک و نوجوان در حال فعالیت است و بیش از 60 رتبه یکم تا سوم بازیگری، نویسندگی، طراحی صحنه و کارگردانی در جشنواره‌های مختلف استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی کسب کرده است، حالا 2 نمایش خود را که پیش‌ازاین برای اجرای عمومی روی صحنه رفته بودند را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده است.

این هنرمند صاحب‌نام در عرصه کودک و نوجوان، سال 1374 از همان روزهای ورودش به عرصه هنر، گروه نمایش «قاصدک» را تأسیس کرد و پس‌ازآن 4 سال بعد در سال 1383 پروانه گروه نمایشی‌اش را از مرکز هنرهای نمایش گرفت.

مظفری از آغاز فعالیتش تاکنون بیش از 170 اثر نمایشی در ژانرهای مختلف اجتماعی، مذهبی، فرهنگی در گروه‌های مختلف سنی تولید و بازی کرده است و کسب 117 لوح و دیپلم افتخار را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

وی در خصوص محتوای نمایش آدم‌برفی که اردیبهشت‌ماه سال جاری به نویسندگی مهدی مهدی‌آبادی به مدت 2 هفته برای عموم به اجرا درآمد است و پیام اخلاقی که آدم‌برفی به‌عنوان قهرمان این نمایش به مخاطبان کودک می‌دهد این است که خوبی و ایثار کردن 2 مؤلفه مهم زندگی هستند که اگرچه عمر انسان کم هم باشد در آن مدت کوتاه عمر باید این 2 عنصر خوبی و ایثار را در تمام جریان سیال زندگی جاری کند.

وی می‌گوید: نمایش «دیگ جادو» نیز که به نویسندگی محمدرضا یوسفی برای همین گروه سنی بهمن‌ماه سال گذشته به اجرای عمومی درآمد می‌خواهد به‌نوعی همبستگی و اتحاد را به مخاطبان کودک بیاموزد.

اما مظفری در ادامه این گفت‌وگو در خصوص وضعیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چنین می‌گوید: بیش از 6 سال است که همدان تمام‌قد میزبانی جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان را که یکی از مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی و هنری به شمار می‌رود بر عهده دارد اما انتظار می‌رفت پس از سال‌ها میزبانی، کمترین دستاورد میزبانی این جشنواره بین‌المللی، توجه ویژه به سالن‌های نمایش شهرستان‌ها و تجهیز این سالن‌ها باشد چه اینکه در استانی که سال‌هاست میزبانی این مهم‌ترین رخداد فرهنگی و هنری است، هنوز سالن‌های نمایش در شهرستان‌ها، هیچ‌کدام از استانداردهای لازم برای اجرای تئاتر صحنه‌ای را ندارد و همین مجهز نبودن سالن‌ها به امکانات صحنه‌ای نظیر نور، صدا و... هرساله موجب می‌شود آثار ارسالی اکثر هنرمندان شهرستان در مرحله بازبینی و داوری به دلیل ایراداتی ازاین‌دست به بخش مسابقه راه نیابند و معطوف به بخش جنبی شوند.

مظفری از کمرنگ بودن حضور هنرمندان و فعالان تئاتر کودک و نوجوان شهرستان‌ها در این جشنواره نیز ابراز گله‌مندی کرد و گفت: در این جشنواره خیلی به آثار تولیدی هنرمندان شهرستان بها نمی‌دهند و با صراحت می‌گویم اصلاً هنرمندان شهرستان در این جشنواره دیده نمی‌شوند.

 

این هنرمند که سال گذشته 7 نمایش به نام‌های «کدوی قلقلی‌زن»، «اتل‌متل توتوله»، «دوره‌گرد»، «کلکسیون دیوانه‌ها»، «عید در آسایشگاه دیوانه‌ها»، «آدم‌برفی» و «دیگ جادو» را تولید کرده است، می‌گوید: تا حدودی بر نحوه داوری‌های جشنواره نیز انتقاد وارد است. چه اینکه در داوری‌های سال پیش بیشتر از اینکه به حس و حال کودکان و نوجوانان و تأثیر یک نمایش بر این گروه سنی دقت شود تکنیک‌هایی معیار داوری می‌شوند که کودک هیچ فهم و درکی از آن تکنیک ندارد؛ بنابراین انتظار داریم در داوری‌های امسال به این مسئله که یک اثر برای گروه سنی کودک ساخته‌شده و به محتوای اثر بیشتر دقت شود تا فنی بودن و تکنیک‌ها که مختص تئاتر بزرگ‌سالان است.

 ضمن اینکه انتظار می‌رود آرای داوران کودک نیز در داوری‌ها لحاظ شود و صرفاً به آرای داوران بزرگ‌سالان اکتفا نشود؛ زیرا قطع یقین آثار برای کودکان تولید می‌شوند و این کودکان هستند که بسته به دریافت پیام و محتوای اثر نمایشی می‌توانند به‌موازات آرای سایر داوران در رد یا قبول یک اثر نظر بدهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما