تازه های سایت

کد مطلب: 23326
8. تير 1394 - 9:23
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال ۱۲۰۰تن نخود مرغوب به صورت سنتی و مکانیزه از ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت دیم این محصول در نهاوند برداشت می‌شود.
امسال 1200 تن نخود مرغوب توسط کشاورزان نهاوند تولید می شود

به گزارش سایت گرو، احمد باقری در جمع کشاورزان نهاوند گفت: به طور متوسط از هر هکتار زمین دیم 800کیلوگرم نخود برداشت می‌شود که سطح زیر کشت این محصول در نهاوند 1500هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال 1200تن انواع نخود از مزارع دیم نهاوند برداشت شود.

وی اظهار کرد: چند سال اخیر به علت زحمات فراوان کشاورزان در مراحل کاشت و برداشت این محصول، عمده کشاورزان دیم کار نهاوند از کاشت آن خودداری می‌کردند، ولی اکنون به سبب استفاده از وسایل مکانیزه استقبال از کاشت این محصول افزایش یافته است.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند افزود: یکی از دلایل کاشت محصول نخود به صورت دیم در نهاوند محصولی پربازده و کم آب بر بودن این نوع کشت است که با توجه به کمبود آب کشاورزی یکی از برنامه‌های این اداره در سال‌های آینده است.

وی اظهار داشت: مهندسان و ناظران مزرعه در سال‌های اخیر با هدف ایجاد طرح تحقیقاتی در بهره‌وری بیشتر کارکشت نخود با رعایت تناوب کشت محصول در اراضی دیم آغاز کرده‌اند.

باقری عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی انتخاب تاریخ مناسب کشت نخود و معرفی ارقام مناسب برای کشت در سال‌های اخیر انجام گرفته که نتایج خوبی را در بر داشته است.

وی گفت: کاشت محصول نخود مزیت‌های دارد که از جمله آن می‌توان به تثبیت ازت هوا در خاک، کاهش آفت زراعی، حاصلخیزی خاک و استفاده بهینه از آیش زمین، افزایش دو برابری عملکرد کاشت محصول بعدی یا جایگزین اشاره کرد.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: محصول نخود هرسال در اسفند و فروردین ماه به صورت دیم کشت می‌شود و دارای انواع مختلفی مانند کرمانشاهی، زود پز، فرنگی دانه کوچک است که بسته به میزان بارندگی کیفیت و میزان افزایش تولید آن تغییر می‌کند.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما