تازه های سایت

کد مطلب: 23305
3. تير 1394 - 19:44
شهردار نهاوند گفت: بیش از ۷۰ روز است که ۴۶ هکتار جنگل دست کاشت تپه ابوذر نهاوند با بیش از ۴۰ سال قدمت به سبب کمبود شدید آب و ممانعت مردم روستای مرادآباد از پمپاژ آب آبیاری نشده‌اند و در حال خشک شدن است.
۴۶ هکتار جنگل تپه ابوذر نهاوند در حال نابودی است

به گزارش سایت گرو، شاهین فرجی فر اظهار داشت: تپه تفریحی و توریستی ابوذر نهاوند یکی از بزرگترین جنگل دست‌کشت در این شهرستان است که بیش از 42 سال قدمت دارد و بیشتر مردم به علت منظره زیبا و ارتفاع مناسب، آن را به‌عنوان بام نهاوند می‌شناسند.

وی گفت: اهمیت دیگر این مکان تفریحی و توریستی قرار گرفتن مزار 5 شهید گمنام دوران دفاع مقدس و استقرار ایستگاه رادیو و تلویزیون و جنگل 46 هکتاری اطراف آن است که به‌عنوان یک نماد برای مردم شهر تبدیل‌ شده است.

 شهردار نهاوند افزود: سال‌هاست که بدون هیچ نوع مشکلی آب آبیاری 46 هکتار جنگل تپه ابوذر و بلوارهای خلیج‌فارس و بیمارستان علیمرادیان از محل چشمه آب محلی موسوم به کاخ واقع در روستای مرادآباد نهاوند تأمین می‌شد ولی متأسفانه امسال کشاورزان و باغداران این روستا با تجمع در محل این چشمه از پمپاژ آب جلوگیری کردند و کار به شکایت کشید که با حکم مسئولان قضایی بیش از 2 ماه است که آبیاری این جنگل مسکوت ماند.

وی گفت: بیش از دو ماه است که مسئول حقوقی شهرداری و تعدادی از اهالی روستا مرادآباد در حال پیگیری شکایت هستند که تاکنون نتیجه‌ای برای ما نداشته است و ما بارها از کشاورزان و باغداران این روستا خواهش کرده‌ایم که در شبانه‌روز فقط چند ساعت به ما اجازه دهند تا با پمپاژ آب از خشک شدن این جنگل جلوگیری کنیم ولی آنها هیچ اجازه‌ای به ما نمی‌دهند.

شهردار نهاوند اظهار داشت: اگر این اختلاف همچنان ادامه پیدا کند جنگل‌های تپه ابوذر در چند ماه آینده به بیابان تبدیل می‌شود و آن‌وقت است که به علت بادگیر بودن منطقه ریز گردها و گردوغبار حاصل از آنها مردم شهر نهاوند را با یک مشکل زیست‌محیطی و فاجعه روبه‌رو می‌کند که دیگر خیلی دیر است.

فرجی فر گفت: مراجعه متعدد مردم و دوستداران محیط‌زیست و طبیعت ازیک‌طرف و ممانعت کشاورزان و باغداران روستای مرادآباد از طرف دیگر و پیگیری‌های شهرداری تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و دیگر مشکل ما سخت بودن و ارتفاع این مسیر است که ماشین‌آلات ما نمی‌توانند با تانکر برای حفظ این جنگل‌ها آب‌رسانی کنند.

وی تصریح کرد: اگر هم این امکان وجود داشت در توان شهرداری نیست زیرا ماشین‌آلات ما بسیار کم و قدیمی هستند و اگر تمامی فکر و ذکرمان را به این جنگل معطوف کنیم سایر بلوار و بوستان و پارک‌های شهری‌ نهاوند نیز از بین می‌روند بنابراین منتظر نتیجه قانونی هستیم.

شهردار نهاوند عنوان کرد: تپه ابوذر نهاوند دارای 120 هکتار مساحت است که بیش از 46 هکتار آن پوشیده از انواع درختان جنگلی شامل انواع کاج، زبان‌گنجشک، اقاقیا، سنجد، بادام، نارون و سایر درختان جنگلی است که در سال 1383 سند مالکیت آن از طرف منابع طبیعی به نام شهرداری صادرشده است.

فرجی فر افزود: با توجه به این‌که این تپه و جنگل‌های آن بنام بام نهاوند معروف است و یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و توریستی نهاوند است که شهرداری نهاوند با کمک سایر دستگاه‌های دولتی اقدام به آسفالت جاده آن، تأمین روشنایی، ساخت سرویس بهداشتی، احداث صندلی برای نشستن، تعمیر و سنگ نمای اطراف استخر این تپه آبیاری مداوم جنگل‌های اطراف آن کرد./تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاه شما