تازه های سایت

کد مطلب: 23198
9. خرداد 1394 - 8:53
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: 65 درصد گشنیز تولیدی کشور و 98 درصد گشنیز استان همدان از 4500 هکتار از اراضی شهرستان نهاوند تولید می‌شود.
تولید 65 درصد گشنیز کشور و 98 درصد گشنیز استان همدان در نهاوند

احد ظفری در گفت‌وگو با خبرنگار سایت گرو، گفت: سطح زیر کشت گیاه دارویی گشنیز در شهرستان نهاوند بیش از 4500 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 10 هزار تن گشنیز در نهاوند تولید شود.

وی اظهار کرد: از این محصول در زمینه‌های تولیدات عطر، مواد آرایشی و بهداشتی، اسانس و مواد غذایی و شکلات‌سازی استفاده می‌شود که بعد از برداشت به کشورهای آلمان و پاکستان صادر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: برداشت این محصول از اواخر خردادماه تا اواسط تیرماه شروع می‌شود و به‌طور متوسط از هر هکتار بیش از دو تن گشنیز برداشت می‌شود.

وی گفت:  کاشت این محصول گشنیز چند سالی است که توسط کشاورزان نهاوندی گسترش‌یافته و هم‌اکنون بیش از 65 درصد محصول کل کشور و 98 درصد محصول گشنیز استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می‌شود.

 ظفری بیان داشت: با توجه به حجم زیاد تولید این محصول ولی متأسفانه کشاورزان نهاوندی به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری محصول گشنیز در شهرستان نهاوند مجبورند محصول خود را با قیمت پایین‌تر به‌واسطه‌ها بفروشند.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال کشاورزان از کاشت محصول گشنیز کم آب بر بودن این کشت و قیمت نسبتاً خوب آن در مقایسه با سایر کشت‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار داشت: همه‌ مراحل کاشت این محصول به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و درصورتی‌که یک کارخانه فرآوری این محصول در شهرستان یا استان همدان احداث شود قطعاً سود بیشتری نصیب کشاورزان می‌شود و دست واسطه‌ها از بازار این محصول کوتاه می‌شود.

وی گفت: بعد از برداشت محصول گشنیز کشاورزان فوراً این محصول را به دلال‌ها می‌فروشند و آن‌ها نیز گشنیز تولیدی نهاوند را برای فراوری به کشورهای خارجی صادر می‌کنند و پول خوبی را از این راه کسب می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما