تازه های سایت

کد مطلب: 23028
10. فروردين 1394 - 10:06
مدیر امور برق نهاوند گفت: تنها نیروگاه برق‌آبی غرب کشور که با دو توربین کوچک بر روی رودخانه گاماسیاب نهاوند احداث‌ شده، سالانه بیش از 5 هزار مگاوات ساعت برق تولید می‌کند.
تولید سالانه 5 هزار مگاوات ساعت برق در تنها نیروگاه برق آبی غرب کشور

ذبیح‌الله فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت گرو، گفت: نيروگاه برق‌آبی گاماسیاب نهاوند که در سال 1377 توسط جهاد سازندگی وقت با کمک یک شرکت مجارستانی با دو توربین کوچک بر روی آب‌های خروجی این رودخانه نصب شد سالیانه بیش از 5 هزار مگاوات ساعت برق تولید و هفت نفر در آن فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر این نیروگاه زیر نظر آب منطقه‌ای همدان اداره می‌شود و به دلیل این‌که شعار روز جهانی آب در سال گذشته میلادی از سوی سازمان ملل متحد آب و انرژی اعلام شد زیرا استفاده از آب برای تولید برق که راهکاری سالم و کم‌هزینه می‌باشد و بدون استفاده از سوخت فسیلی برق تولیدمی‌شود و برای محیط‌ زیست نیز ضرری ندارد.

مدیر امور برق نهاوند افزود: رودخانه گاماسیاب نهاوند که یکی از سرچشمه‌های کارون و تنها رودخانه دائمی با بیش از 900 کیلومتر طول در غرب کشور است که از چشمه‌های آهکی واقع در ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی نهاوند از دامنه‌های شمالی ارتفاعات گرین تشکیل‌شده است.

وی بیان کرد: با احداث سد گرین برای روی این رودخانه این نیروگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود که می‌توان ظرفیت تولید برق آن را تا چهار برابر افزایش داد و به 20 هزار مگاوات ساعت در سال رساند.

فاضلی گفت: نیروگاه برق‌آبی گاماسیاب نهاوند دومین نيروگاه برق‌آبی كوچك كشور می‌باشد كه با 3 ميليارد و 450 ميليون ريال هزينه در سال 1374 توسط تلاشگران جهاد سازندگی وقت و با کمک یک شركت مجارستانی احداث و در سال 1377 به بهره‌برداری رسيد.

وی تصریح کرد: مشابه اين نوع نیروگاه‌ها هشت نيروگاه ديگر در ساير نقاط كشور موجود است که نیروگاه برق‌آبی نهاوند سالانه 5 هزار مگاوات ساعت برق را به شبکه سراسری ما تزریق می‌کند.

 مدیر امور برق نهاوند در مورد مشخصات این نوع نیروگاه در نهاوند گفت: در حال حاضر هفت نفر متخصص و تكنسين برق در اين نيروگاه كوچك زیر نظر امور آب منطقه‌ای همدان ونهاوند مشغول فعالیت هستند که با دو توربين آبی با ارتفاع خالص آن از سطح نيروگاه تا رودخانه 66 متر است، همچنين دبی خروجی آب هر يك از توربين‌ها پنج‌مترمکعب بر ثانیه می‌باشد.

 وی اظهار داشت: توان اسمي قدرت نصب این توربین‌ها 2 هزار و 800 كيلووات است و ولتاژ خروجی برق آن نيز 600 ولت می‌باشد كه توسط ترانسفورماتور به 20 هزار ولت می رسد که روزانه در ساعت يك مگاوات برق توليد می كند كه قدرت روشن كردن 10 هزار لامپ 100 وات را دارد و به شبكه برق قلعه قباد وصل می‌شود.

فاضلی بیان کرد: از دیگر مشخصه‌های این نیروگاه طول کانال‌های بتونی آب‌رسانی به نيروگاه 3 هزار و 100 متر و حوضچه تأمين آب آن با 300 مترمکعب و طول مسير لوله‌گذاري 281 متر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما