تازه های سایت

کد مطلب: 22726
8. دى 1393 - 8:41
شهرستان های ملایر و نهاوند از دیرباز قطب کشتی استان همدان بوده اند اما هیئت های این دو شهرستان به علت عدم حمایت مالی حتی قادر به شرکت در مسابقات انتخابی استان نیز نیستند و به خواب رفته اند.
کشتی پهلوانی ملایر و نهاوند در خواب/ مسئولان پاسخگو باشند
به گزارش سایت گرو، استان همدان از دیرباز آوازه بلندی در ورزش پهلوانی و زورخانه ای داشته و به عنوان یکی از قطب های برتر کشور در این رشته شناخته می شود.

وقتی نام ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان همدان را می بریم بی درنگ نام پهلوانانی نظیر علی میرزای همدانی، احمد کوه کش، سید احمد بطائی، پهلوان گودرزی، پهلوان قیاسی، پهلوان سید میرزا آقا سجادی، محمد قاسم بکتاش تویسرکانی و عزت الله بیات از ذهنمان گذر می کند و می دانیم که ورزش پهلوانی آمیخته در مهد تاریخ و تمدن ایران، همدان است.

اما تاریخ اولین پهلوان همدانی به سده هفتم هجری بازمی گردد بطوری که پهلوان فیله همدانی یکی از پهلوانان دوره ایلخانی در همدان بود و تاریخ نیز گویای این واقعیت است که همدانی ها از سبقه خوبی در ورزش پهلوانی برخوردار هستند.

اما کشتی پهلوانی از ورزش های زورخانه ای است که در دوره های گذشته پهلوانان در زورخانه ها و در پایان ورزش زورخانه ای به آموزش و کشتی گرفتن با شاگردان خود در گود زورخانه ها می پرداختند و در روزهاى تعطیل و جشن ها پهلوانان و نوخواسته ها به صورت مسابقه با شرایطی ویژه با یکدیگر کشتی می گرفتند.

گاهی پهلوانی از یک زورخانه به زورخانه یا از شهری به شهر دیگر می رفت و با پهلوان آن زورخانه و یا شهر ادعای کشتی می کرد که در مراسمی این کشتی ها با حضور جمع کثیری از ورزشکاران و پیشکسوتان انجام می شد.

پس از رواج کشتی های مرسوم آزاد و فرنگی در جهان پهلوانان زورخانه ای از داخل گود به روی تشک های کشتی آمدند و خود را با شرایط جهانی همراه کردند و بسیاری از صاحب نامان کشتی ایران که دارای مدال های فراوان المپیک، جهان و آسیا هستند از زورخانه ها برخاسته اند که برای مثال می توان از غلامرضا تختی، عبدالله مجتبوی، نبی سروری، عباس زندی، منصور مهدی زاده، علیرضا سلیمانی، ناصر گیوه چی، علی غفاری، منصور رئیسی، محمدعلی صنعتکاران، حسین سلطانی نژاد، مهدی یعقوبی، عباس جدیدی، رسول خادم، امیر رضا خادم، محمد خادم نام برد.

در این میان کشتی پهلوانی نیاز به قدرت بدنی، تیز هوشی، سرعت انتقال، چالاکی و استقامت دارد که کشتی گیران با فراگرفتن ورزش های زورخانه ای و انجام آن تمام این ویژگی ها را بدست می آورند.

در حال حاضر شرایط به گونه ای است که کشتی گیران آزاد و فرنگی در صورت حضور در تمرینات و مسابقات کشتی پهلوانی، در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی به راحتی با حریفان خود به مبارزه می پردازند.

در این میان شهرستان های ملایر و نهاوند نیز از مهدهای دیرباز در کشتی پهلوانی هستند که همواره نفرات صاحب نامی در این رشته داشته اند.

اما چند روز گذشته مسابقات انتخابی کشتی پهلوانی استان در همدان برگزار شد که متاسفانه این دو شهرستان در این مسابقات نفراتی را اعزام نکردند که خبرگزاری مهر درباره این مسابقات گفتگویی را با دبیر هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان انجام داده است.

دبیر هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به برگزاری مسابقات انتخابی کشتی پهلوانی استان اظهار داشت: مسابقات کشتی پهلوانی انتخابی استان با حضور شهرستان های تویسرکان، اسد آباد، رزن و بهار در زورخانه علی میرزای همدانی با حضور ۳۲ ورزشکار در پنج وزن برگزار شد.

لطف اله خاکساری افزود: در پایان این مسابقات در وزن ۶۰ کیلوگرم ساسان مالمیر از تویسرکان، حمدالله عبدالملکی در وزن ۷۰ کیلوگرم از تویسرکان، احسان عبدالملکی در وزن ۸۰ کیلوگرم از تویسرکان، جواد مرادی در وزن ۹۰ کیلوگرم از همدان و ابوالفضل بربط وزن +۹۰ کیلوگرم از همدان به مقام اول دست پیدا کردند.

وی گفت: در پایان تیم تویسرکان با کسب ۲۵ امتیاز اول، تیم همدان با ۲۲ امتیاز دوم و اسد آباد با ۱۸ امتیاز سوم شد.

دبیر هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان با اشاره به عدم شرکت شهرستان های صاحب نام ملایر و نهاوند در این مسابقات بیان کرد: ملایر و نهاوند دو شهرستانی هستند که از مهدهای کشتی پهلوانی استان شناخته می شوند و همواره نفرات صاحب نامی از این شهرستان ها در مسابقات انتخابی استان حضور داشته اند.

خاکساری عنوان کرد: تنها مطلبی که روسای هیئت های پهلوانی و  زورخانه این دو شهرستان در جواب علت عدم شرکت بیان کردند این بود که به ما بودجه نمی دهند که شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه مگر مسیر نهاوند به همدان و ملایر به همدان چقدر هزینه دارد، گفت: این کشتی ها در پنج وزن برگزار شده و هزینه سفر پنج نفر از شهرستان های ملایر و نهاوند به مرکز استان مبلغ چندانی نمی شود.

دبیر هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان با بیان اینکه در کشور به این ورزش بها داده می شود، گفت: اما متاسفانه شهرستان های استان همدان مورد بی توجهی قرار دارند.

خاکساری با اشاره به نفرات برتر مسابقات انتخابی کشتی پهلوانی استان همدان بیان کرد: نفرات اول تیم منتخب همدان به مسابقات قهرمانی کشور که ۲۵ و ۲۶ دی ماه به میزبانی اسفراین خراسان شمالی برگزار می شود اعزام خواهند شد.

وی افزود: نفرات برتر این مسابقات سه میلیون تومان دریافت خواهند کرد که این موضوع نشان از توجه به این رشته در کشور دارد./مهر

 

دیدگاه شما