تازه های سایت

کد مطلب: 22636
18. آذر 1393 - 0:31
مدیر امور آب نهاوند گفت: با انسداد چاه های غیر قانونی سطح آبهای زیر زمینی نهاوند 26 سانتی متر افزایش یافت.
افزایش 26 سانتی متری سطح آبهای زیر زمینی نهاوند

به گزارش سایت گرو، آرش کولیوند گفت: مجموع منابع آب شهرستان نهاوند 490 میلیون متر مکعب می باشد که سالانه 520 میلیون متر مکعب در بخشهای مختلف از آن برداشت می شود که نشان دهنده کاهش 20 میلیون لیتری منابع آب این شهرستان می باشد.

وی افزود: با مسدود شدن قانونی42 چاه غیر مجاز در شهرستان نهاوند بر اساس برآوردهای به عمل آمده سطح آبهای زیر زمینی این شهرستان 26 سانتی متر افزایش یافته است.

مدیر امور آب نهاوند به نتیجه مصرف بالای آب شهرستان اشاره کرد و افزود: بر اثر این برداشتهای بی رویه میزان آبدهی سرابها به شدت کاهش یافته و آبهای زیر زمینی نیز افت نموده است .

وی افزود: 60 درصد مجموع آبهای استان همدان از شهرستان نهاوند خارج می شود که بر اثر کاهش بارشهای اخیر ، میزان آبهای ورودی به شهرستان طی یک دوره 18 ساله از 320 میلیون متر مکعب به 170 میلیون متر مکعب کاهش یافته است .

کولیوند گفت: مهمترین علت افت سطح آبهای زیر زمینی در این شهرستان چاههای غیر مجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز می باشد که باعث شده درطول 18 سال گذشته میزان آبهای زیر زمینی 12 و هشت دهم متر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با این رویه لازم است که مدیریت منابع آب در دستور کارما قرار گیرد افزود: برای مقابله با این رویه لازم است مدیریت منابع اب در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گیرد که البته قانون این مساله را پیگیری نموده است .

مدیر امور آب نهاوند مسدود نمودن چاههای غیر مجاز آب را از جمله اقدامات بازدارنده عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تا شش ماه پیش به دلیل نداشتن اعتبار لازم اقدام موثری در این زمینه انجام نداده ایم اما طی مدت یاد شده با حکم قانونی 42 چاه آب را مسدود نمودیم که این مساله باعث شد سطح آبهای زیر زمینی 26 سانتی متر افزایش یابد .

وی با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه می بایست میزان سطح آبهای زیر زمینی نهاوند سه متر و نیم افزایش پیدا نماید گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه می بایست سطح آب زیر زمینی در نهاوند سه متر و نیم کاهش پیدا کند ما ما امسال را خوب شروع کردیم که امید است با تداوم آن بتوانیم آبهای زیر زمینی را افزایش دهیم.

کولیوند گفت: ما آمادگی داریم که در صورت صدور حکم قضایی نسبت به مسدود نموده چاههای غیر مجاز اقدام نمائیم که در این ارتباط برای آنان اخطاریه صادر کرده ایم و به آنها هشدار لازم را داده ایم که کشت محصول نداشته باشند .

وی افزود: در حال حاضر 390 حلقه چاه غیر مجاز در نهاوند وجود دارد که 296 حلقه آن چالاب است و 79 حلقه دیگر نیز مشمول قانون تعیین تکلیف مجلس می باشند.

شهرستان نهاوند به دلیل داشتن بیشترین میزان بارش در استان به شهر سرابها معروف است اما طی سالیان اخیر به دلیل برداشتهای بی رویه توسط چاههای غیر مجاز و همچنین اضافه برداشتها میزان سطح آبهای زیر زمینی به شدت کاهش یافته است.

دیدگاه شما