تازه های سایت

کد مطلب: 22180
28. مهر 1393 - 8:45
چاه‌های غیرمجاز بلای جان پرآب‌ترین شهر همدان

چاه کشاورزی

به گزارش سایت گرو،فرماندار نهاوند گفت: شهرستان نهاوند با وجود ده‌ها سراب و چشمه جوشان و خروجی آب ۵۸۰ میلیون مترمکعب در دو دهه اخیر با حفر بیش از ۱۰۰۰ چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز و غیر مجاز با کمبود آب شرب و کشاورزی روبه‌رو شده است.

 اگر مسئولان استانی و شهرستانی هرچه زود تر فکری به حال مصرف آب شرب و کشاورزی نهاوند نکنند در کمتر از نیم قرن دیگر با نهاوندی کویری روبه‌رو می شویم زیرا همیشه شهرستان نهاوند را به عنوان سر سبزترین و پر آب ترین نقطه استان می‌شناسند، ولی در چند سال اخیر به سبب حفر چاه‌های غیر مجاز، سطح آب سفره های زیر زمینی به 13 متر کاهش یافته و بسیاری از روستاها با کمبود آب شرب مواجه اند.

امامعلی عبدالملکی فرماندار بومی نهاوند که کمتر از چند ماه است به عنوان فرماندار نهاوند معرفی شده است به این مشکل پی برد و دغدغه اصلی خود را ساماندهی مصرف آب شرب و کشاورزی مطرح کرد و تاکنون با بیش از 40درصد از کشاورزان و روستائیان نهاوند در مورد مشکل کمبود آب جلسه برگزار کرده است.

به گفته فرماندار نهاوند این شهرستان با وجود داشتن قابلیت‌های فراوان به ویژه در زمینه‌های تولیدات کشاورزی، باغداری، شیلات، صنایع صنعتی، تبدیلی و گردشگری به علت حفربیش از 1000حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز و غیرمجاز چند سالی است که با کمبود آب شرب و کشاورزی روبرو است و روزی نیست که اهالی روستایی و یا کشاورزانی برای کمبود آب و یا خشک شدن چاه‌های خود به فرمانداری مراجعه نکنند.

عبدالملکی افزود: مسئولان و مردم باید خطر افت شدید منابع آب زیر زمینی را جدی بگیرند زیرا اگر مدیریت صحیح الگو مصرف را رعایت نکنیم در چند دهه دیگر تبدیل به بیابان و صحرا خشک و لم یزرع می شویم و آن وقت خطر ریز گردها و از بین رفتن سرسبزی باعث کوچ دسته جمعی مردم می‌شود.

وی اظهار کرد: در شهرستان نهاوند نزدیک به 40هزار هکتار اراضی آبی و 30هزار هکتار اراضی دیم و 7000هکتار باغات میوه قرار دارند که تولیدات سالانه نهاوند در محصولات مختلف کشاورزی، باغات و لبنیات بیش از 550 هزار تن است.

عبدالملکی بیان کرد: در نهاوند 93هزار و 581 هکتار مرتع وجود دارد و  هر سال بیش از 59 هزار هکتار به کشت محصولات باغی و زراعی اختصاص می‌یابد به طوری که سهم شهرستان نهاوند از تولیدات استان همدان بین 10 تا 12 درصد است.

فرماندارنهاوند گفت: شهرستان نهاوند با توجه به داشتن منابع آبی متعدد ازجمله چهار رودخانه گاماسیاب، رودخانه ملایر، خرچنگ‌رود و قلقل‌رود و تعداد 264 سراب، چشمه و قنات و تعداد 776 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق با خروجی 580 میلیون متر مکعب در سال از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بی‌شماری در زمینه کشاورزی بهره مند است.

وی عنوان کرد: از گذشته دور تا کنون کارشناسان، کشاورزان و مسئولان مختلف و مردم، نهاوند را قطب کشاورزی، دامداری، باغداری و شیلات استان همدان می دانند که بدون شک یکی از مهمترین ارکان این موقعیت مهم و استراتژیک وجود سراب‌های متعدد پرآب، چشمه ها و رودها و قنوات است به نحوی که نهاوند بعنوان پر آب ترین منابع آبی غرب کشور شناخته و معرفی شده است.

فرماندار اظهار کرد: سود سرشار در بخش های یاد شده باعث می شود در سال های اخیر به دور از نظارت دقیق دستگاه های مربوطه چاه های عمیق و نیمه عمیق نهاوند رشد چشم گیری داشته باشند و مانند اختاپوس آب منابع زیر زمینی را بمکند و سطح آب های زیر زمینی را تا 13 متر مکعب کاهش دهند و همین موضوع سبب شد برای مردم، کشاورزان، باغداران و مسئولان مشکلاتی به وجود آید.

عبدالملکی افزود: یکی از مواردی که به شکل جدی در کارگروه آب خاک و کشاورزی پیگیری می شود مشکلات چاه های غیر مجاز عمیق است که دستگاه های مربوطه با همکاری دادگستری در فصل پاییز آنها را مسدود و پر می‌کنند.

وی گفت: جهت جلوگیری از مصرف بی رویه آب کشاورزی در نهاوند تلاش جدی ما این است که باغداران و کشاورزان از تسهیلات تخفیف 85 درصدی سیستم آبیاری بارانی و قطره ای استفاده کنند و به همین منظور جهاد کشاورزی را مامور پیگیری و تشکیل پرونده برای کشاورزان و باغداران کردیم و نیمی از بودجه رانیز به این کار اختصاص دادیم.

وی گفت: تا کنون توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان بیش از 300 چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز شناسایی شده و در خصوص پر کردن آنها در کارگروه تصمیم گرفته شد و از این پس برای هیچ چاه جدیدی مجوز حفر صادر نمی‌شود.

مدیر امور آب نهاوند در این باره می گوید: با اشاره به اندازه گیری دبی خروجی چاه ها توسط  گروه های گشت  و بازرسی امور آب و نصب بیش از 70کنتور هوشمند آب و برق دار کردن چاه های مجاز برای جلوگیری از فروش و تخلف مالکان چاه های عمیق و نیمه عمیق این اداره اقدامات لازم را انجام داده است.

100 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز پلمپ شد

آرش کولیوند گفت: تا کنون 100 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز توسط امور آب نهاوند با حکم قضایی پر و پلمب شده است و از  350 حلقه دیگر  71 حلقه مشمول قانون تعیین تکلیف شده اند و بعد از برداشت محصول سایر چاه‌های غیرمجاز نیز پر می‌شوند.

کولیوند افزود: شهرستان نهاوند دارای 46 هزار هکتار مرتع و زمین و باغات کشاورزی است و از هزار و 100 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق 800 حلقه آن اختصاص به آبیاری کشاورزی و باغات با خروجی 250 میلیون متر معکب آب دارد که 25 هزار هکتار از اراضی را زیر پوشش قرار داده است.

وی افزود: از سال 1375 تا کنون 13 مربع سطح آب زیر زمینی نهاوند پائین رفته است که سبب آن میزان برداشت مازاد از سفره های زیر زمینی است که مقدار آن بیشتر از موجودی منابع زیر زمینی است و منجر به کسر مخزن 290 میلیون متر مکعبی آب در دشت نهاوند شده است.

کولیوند بیان کرد: ازسال 1380برداشت آب توسط چاه های عمیق از دشت نهاوند ممنوعه اعلام شده است و از سال 80 تا کنون نیز اجازه حفر چاه کشاورزی به هیچ فردی داده نشده است مگر تنها در حوزه آب شرب و صنعت به چاه‌هایی که در 24 ساعت دبی خروجی آنها 25 متر مکعب باشد بعد از بررسی مکان و کارشناسی مجوز حفر چاه داده می‌شود.

مدیر امور آب نهاوند گفت: فروش آب چاه های عمیق و نیمه عمیق خلاف قانون است و هر چاه فقط مجاز به مشروب کردن اراضی است که برای آنها پروانه صادر شده است در صورت مشاهده هر گونه آب فروشی از سوی مالکین چاه های عمیق و نیمه عمیق برابر قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی با متخلفان برخورد و چاه مذکور هم پلمب می‌شوند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای مصوبات جلسات کارگروه 10 طرح تعادل بخشی در دست اجرا است که مهمترین آن استقرار گروه‌های گشت و بازرسی برای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند و آب فروشی است.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیز اظهار می کند: در حال حاضر میزان مناطق جنگلی نهاوند به 22 هزار و 154 هکتار رسیده است که بیشترین آنها در منطقه سراب فارسیان با بیش از15 هزار هکتار است.

وی گفت :  متاسفانه در چند سال اخیر بیش از 40 هکتار از جنگل های  طبیعی بلوط نهاوند به علت کمی بارش، خشکسالی و بالا رفتن درجه حرارت در فصل گرم سال به بیماری قارچی موسوم به  سوسک چوبخوار و ذغالی گرفتار و تخریب و از بین رفته اند که بلا فاصله اقدام به جایگزینی آنها کردیم.

علی ده پهلوان اظهار کرد:هر هکتار جنگل بین 1500 تا دو هزار متر مکعب آب را به داخل سفره های زیر زمینی تزریق می کند و علاوه بر آن بین 25 تا 50 درصد اثرات مخرب طوفان را کنترل و از بین می برد.

وی بیان کرد: در شهرستان نهاوند برای تقویت آب سفره های زیر زمینی و جلوگیری از خشکسالی در مجموع 8000 هکتار جنگل در راستای طرح صیانت از جنگلهای زاگرس کاشته شد که در سامانه های کمالوند ،دولت آباد ،وزمستان ،محمود وند و سیاهدره قرار دارند .

مدیر منابع طبیعی نهاوند افزود: علاوه بر مناطق جنگلی مذکور میزان 8هکتار ذخیر گاه جنگلی در گیان ،7 هکتار در زرین باغ ،803 هکتار در فارسبان 6هکتار در منطقه گل حیدر و 11 هکتار در روستای گنبدکبود احداث شد.

ده پهلوان اظهار کرد: میزان مراتع موجود شهرستان 93 هزار و 581 هکتار است که شش هزار و 367 هکتار آن از نوع درجه یک ،46 هزار و 99 هکتار آن از نوع درجه دو و 41 هزار و 115 هکتار آن از نوع درجه سه است که همگی در راستای تامین ذخیره آب سفره های زیر زمینی نگهداری می‌شوند.

احد ظفری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: چاه های عمیق و نیمه عمیق  به طور مستمر در جهت میزان برداشت توسط کارشناسان مورد بازدید قرار می گیرند و در صورت رعایت  نکردن حریم چاه ها و منابع آبی مجاور بنا به مصلحت عمومی پس از طرح موضوع در کمیسیونی مرکب ازسه نفر شامل نماینده شرکت آب منطقه ای، نماینده جهاد کشاورزی و یک نفر قاضی دادگستری، نسبت به لغو پروانه بهره برداری آنها اقدام می شود.

ظفری افزود: تا قبل از سال 75 به علت برابر بودن میزان بارش و تغذیه منابع آب زیر زمینی هیچ کمبود آبی وجود نداشت اما از این سال به بعد به علت کاهش بارندگی های سالانه و همچنین حفر بی شمار چاه های غیر مجاز ، هر سال نزدیک به یک متر سطح آب های زیر زمینی پایین رفت.

وی گفت: اگر وضعیت  استفاده بی رویه به همین روش پیش برود در چند سال آینده وضعیت دشت نهاوند نیز به صورت دشت های بحرانی در می آید و باید شاهد نشست زمین و یا پدیده فروچاله باشیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: با توجه به تقاضای روزافزون جهت استفاده از منابع آب زیرزمینی و کم بودن بارش‌ها  در سالهای گذشته و همچنین میزان بالای تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و تبدیل اکثر دشت‌ نهاوند به دشت‌ ممنوعه، لزوم تجهیز و برقراری اکیپ‌های گشت و بازرسی به منظور صیانت از انفال و حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی در صدر اولویت‌های دستگاه های مربوطه قرار دارد.

ظفری افزود: خشک شدن  تعداد زیادی از قنات ها و چشمه ساران وکمبود آب تعدادی از سراب های نهاوند در سال های اخیر از دیگر تبعات حفر غیر قانونی چاه های عمیق است که کم کم دشت بزرگ نهاوند را به دیم تبدیل می کند که اگر این روند به همین صورت ادامه یابد در 20 سال آینده دیگر قناتی باقی نمی ماند که به نظر من می توان گفت که چاه آفت قنات و چشمه ساران  است.

رحمت الله احسانی کشاورز و باغدار نهاوندی تصریح کرد: توسعه بیش از حد باغات و زمین های آبی در مناطقی که از منابع آب دورند و کمتر استعداد دارند سبب نابودی ذخیره گاه زیرزمینی می‌شود که در نتیجه پائین آمدن سطح آب، نشست زمین، ایجاد فرو چاله‌های بزرگ و کویر شدن منطقه حاصل آن است.

وی گفت: ایجاد مقررات قانونی در میزان برداشت از آب دستور ایجاد الگو کشت محصولات پر بازده و کم آب بر از طرف دولت و مهندسان ناظر جهاد کشاورزی و امور آب و تشویق کشاورزان وباغداران به استفاده از یکپارچه کنی زمین‌ها و استفاده از سیستم مکانیزه آبیاری بارانی و قطره ای می‌تواند راهگشای کار باشد.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما