تازه های سایت

کد مطلب: 20568
13. مرداد 1393 - 13:10
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نرخ باروری در استان همدان 1.9 است.
خبرگزاری فارس: نرخ باروری در استان همدان 1.9 است

به گزارش پایگاه خبری گرو یه نقل از خبرگزاری فارس ، حسین عرفانی ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه جمعیت جهان در حال حاضر حدود 7 میلیارد نفر است، اظهار کرد: جمعیت ایران طبق جدید‌ترین آمار اخذ شده حدود 76 میلیون و 100 هزار نفر بوده و نرخ رشد جمعیت در حدود 1/3 درصد است، به طوری که سالانه حدود 900 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رتبه ایران  از لحاظ جمعیت در جهان هجدهم، در آسیا دهم و در منطقه سوم است، افزود: نرخ باروری کلی عبارت است از متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد که اگر کمتر از (تقریبا) 2.1 فرزند برای هر زن باشد باروری زیر نرخ جانشینی است که در این جامعه هر زن به طور متوسط خودش را با یک فرزند دختر که تا اواسط دوره فرزندآوری زنده باشد، جانشین نمی‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه نرخ باروی از 6.8 در سال 62 به 1.8 در سال 89 رسیده است، ادامه داد: میزان باروری کلی در استان همدان 1.9 و در کل کشور 1.85 است و شاخص باروری در استان همدان در سال 91 ، 58 درصد است.

وی تصریح کرد: عوامل مؤثر بر تغییر و تحولات باروری و موالید عبارتند از تحولات سن ازدواج، افزایش میزان طلاق، افزایش زنان واقع در سنین باروری بدون همسر، افزایش میزان تجرد قطعی، زنان مطلقه، افزایش میزان ناباروری، افزایش سقط جنین به صورت عمدی و  غیرعمدی.

عرفانی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت جوان کشور از 18 تا 30 سال در حدود 19 میلیون و349 هزار نفر است، اظهار کرد: 30 درصد جوان‌های 20 تا 35 سال ازدواج نکرده‌اند که براساس اطلاعات منابع متفاوت، بیش از 11 میلیون نفر دختران و پسران در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند و بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه راهبردی افزایش نرخ باروری در استان تدوین شده، یادآور شد: هدف این طرح افزایش بارداری‌های ارادی، ارتقای فرهنگ ازدواج درسنین قانونی و افزایش میزان رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی است.

دیدگاه شما