تازه های سایت

کد مطلب: 19835
8. تير 1393 - 10:04
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت:برداشت ۵ هزار تن گشنیز از مزارع نهاوند آغاز شد.


26158.jpg
احدظفری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت:80 درصد بذر گشنیز مورد نیازسایر نقاط کشور از تولید کنندگان نهاوندی تامین می‌شود که از محصول گشنیز در زمینه‌های تولیدات عطر، مواد شیمیایی، صنایع بهداشتی، آرایشی، مواد غذایی، شکلات‌سازی و به صورت سبزی خوراکی استفاده می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از هفت هزار و 400 تن گشنیز در کشور تولید می‌شود که فقط 68 درصد از آن را که بیش از چهار هزار تن است را کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود.

ظفری گفت: سالانه بیش از 3 هزار و 200 هکتار گشنیز در کشور کاشته می‌شود و این در حالی است ‌که در نهاوند سالانه دو هزار هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد که به طور متوسط از هر هکتار2تن و300 کیلو گرم برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: بر این اساس 98 درصد گشنیز تولیدی استان همدان و 68 درصد گشنیز تولیدی کشور در این شهرستان تولید می شود و سالانه هفت هزار و 400 تن میزان تولیدی گشنیز کشور است ولی در نهاوند بیش از چهار هزار تن تولید و برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد:  گشنیز تولیدی شهرستان نهاوند به کشورهای پاکستان ،افغانستان،حاشیه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی صادر می‌شودکه هر کیلوگرم آن بین 2تا 4دلار ارزآوری برای استان و کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: در سطح شهرستان نهاوند بیش از 3هزار نفر در کار کشت و برداشت گشنیز فعالیت دارند و هر سال به تعداد کشاورزانى که به این سمت کشیده مى شوند افزوده مى شود و از آنجا  که تولید و فروش آن راحت تر و مقرون به صرفه تر است کشاورزان براى امرار معاش خود به کشت و برداشت گشنیز علاقه بیشترى نشان مى دهند.

ظفری افزود: بیش از 120 نوع گیاه دارویی در شهرستان نهاوند بخصوص در سراب های گیان، فارسبان،گاماسیاب، بنفشه،کنگاور کهنه و سایر نقاط کوهستانی نهاوند رشد و پرورش می یابد.

دیدگاه شما