تازه های سایت

کد مطلب: 19771
3. تير 1393 - 10:23
رئیس شبکه دامپزشکی نهاوند گفت: عملیات مبارزه با بیماری ویروسی لمپی اسکین در نهاوند آغاز شده است و تا امروز موردی از این بیماری در دام های نهاوند گزارش نشده است.

DSC03914

حیدر سلگی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گرو ، گفت: بیماری لمپی اسکین(آبله گاوی) یکی از بیماری ویروسی و پوستی در گاو است که عمدتا بوسیله پشه ها و همچنین تماس با دام بیمار یا محصولات خام دامی آلوده به ویروس منتقل می گردد.

سلگی افزود: خوشبختانه این بیماری از دام به انسان قابل انتقال نبوده و تهدیدی برای انسان بشمار نمی آید اما بدلیل میزان واگیری بالا، تلفات، کاهش تولید و هزینه های درمان منجر به خسارات اقتصادی شدیدی در دامداری می گردد.

وی هجوم ویروس لمپی‌اسکین دامی از مرزهای غربی به داخل کشور را خطرناک خواند و افزود: خردادماه سال جاری نمونه‌ای از ویروس لمپی‌اسکین در بین دام‌های سنگین از جمله گاو و گوساله در کشور مشاهده شد.

>>> پیشگیری از بیماری ویروسی لمپی اسکین در روستای چشمه ماهی نهاوند با تزریق واکسن آبله گاوی توسط دامپزشکی نهاوند

DSC03910

رئیس شبکه دامپزشکی نهاوند با بیان برخی از این اقدامات نظیر بازدید مستمر کارشناسان از دامداریها جهت تشخیص سریع و مدیریت بیماری، سم پاشی، واکسیناسیون دامها و همچنین آموزش دامداران، تاکید کرد: در جهت کنترل و پیشگیری از وقوع بیماری همکاری دامداران محترم و گزارش سریع موارد مشکوک به شبکه های دامپزشکی شهرستان ، اهمیت بسزایی دارد.

*** موردی از بیماری لمپی اسکین در نهاوند گزارش نشده است

سلگی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ نمونه‌ای از بروز این بیماری در سطح استان از جمله نهاوند مشاهده نشده است، افزود: در شهرستان نهاوند به لحاظ نزدیکی و مجاورت با شهرستان‌های غربی احتمال بروز و شیوع این ویروس می‌رفت که با ایجاد 6 گروه از دامپزشکان و ناظران فنی دامپزشکی اقدام به مبارزه همه‌جانبه با شیوع این ویروس شد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهاوند اضافه کرد: در همین راستا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستور شروع عملیات واکسیناسیون و سمپاشی صادر شد.

سلگی گفت: با توجه به تاثیر بسیار زیاد جابجایی دام در انتشار بیماری ، پرهیز از جابجایی غیر مجاز دام بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول این طرح مقرر شد در شعاع 20 کیلومتر از روستاهای همجوار با شهرستان‌های غرب کشور، اقدام فوری و مبارزه عملی از جمله سمپاشی مکان‌های نگهداری دام و دام‌های سنگین گاو و گوساله انجام شود.

>>> سم پاشی محل نگهداری دام ها در روستاهای بخش خزل نهاوند

DSC03912

رئیس شبکه دامپزشکی نهاوند تصریح کرد: تاکنون بالغ بر 4 هزار رأس دام در 500 مکان نگهداری دام‌ در این روستاها علیه ویروس لمپی‌اسکین واکسیناسیون شدند.

وی گفت: در مرحله بعدی و در فاز دوم نیز در دیگر مناطق روستایی و به ویژه دامداری‌های صنعتی و سنتی این عملیات انجام خواهد شد.

سلگی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی قرار است که این عملیات علیه بیش از 80 هزار رأس دام سنگین گاو و گوساله انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری لمپی اسکین درمناطق گرم ومرطوب بیش ازدیگر نواحی ست ازدامداران خواست محل نگهداری دامهای خود را با ضد عفونی ازاحتمال شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

 

دیدگاه شما