تازه های سایت

کد مطلب: 15264
20. آذر 1392 - 9:15
پایگاه خبری گرو: مدیر امور آب منطقه شهرستان نهاوند گفت: فروش آب چاه های عمیق و نیمه عمیق خلاق قانون است .

 

546385_i8TBw2H2

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، آرش کولیوند در نشست مأمورین نظارت و بازرسین منطقه آب نهاوند در اداره آب و فاضلاب نهاوند اظهار داشت:  آب فروشی چاه های عمیق و نیمه عمیق ممنوع و خلاف قانون است و هر چاه فقط مجاز به مشروب نمودن اراضی که برای آنها پروانه  صادر شده، است.

کولیوند گفت: در صورت مشاهده هر گونه آب فروشی از سوی مالکین چاه های عمیق و نیمه عمیق برابر قانون توزیه عادلانه اب مصوب مجلس شورای اسلامی با متخلفان برخورد و چاه مذکور هم پلمب خواهد شد.

وی افزود: در شهرستان نهاوند هزارو 100 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق با حجم تخلیه 280 میلیون متر معکب آب وجود دارد که از این تعداد 450 حلقه چاه  عمیق غیر مجاز  شناسایی شده است.

مدیر امور آب منطقه شهرستان نهاوند با اشاره به اندازه گیری دبی خروجی چاه ها توسط  گروه های گشت  و بازرسی امور آب و نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه ها برای جلوگیری از فروش و تخلف مالکان چاه های عمیق و نیمه عمیق بیان داشت:  تا کنون 100 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز توسط امور آب نهاوند پر و پلمب شده است و 350 حلقه دیگر مشمول قانون تعیین تکلیف شده اند.

آرش کولیوند ادامه داد: حفر چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاههای دارای پروانه از معضلات اصلی منابع آب زیرزمینی نهاوند  به شمار می رود که آسیب های جدی به منابع زیرزمینی وارد می کند و بهره برداری غیرمجاز از منابع آب تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده ای دارد و این مسئله نه تنها مشکل کشاورزی در شهرستان نهاوند  را رفع نمی کند بلکه به زودی معضلات ناشی از کشاورزی و اجتماعی منطقه نهاوند رو با مشکلات زیادی روبرو می کند.

کولیوند اظهار داشت: برداشت غیرمجاز و بی رویه از منابع آب زیرزمینی شهرستان  سبب می شود با از بین رفتن آبخوانها و سفره های آب زیرزمینی و کاهش ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی، مشکلات دیگری از جمله نشست زمین و وارد شدن خسارت سنگین به زیرساختها و تاسیسات زیربنایی، کاهش کیفیت منابع آب موجود، خشک شدن قنوات و چشمه ها ودر نتیجه کاهش دبی آب های سطحی روی دهد.

وی در پایان گفت: همچنین اضافه برداشت در بخش آب های سطحی و توسعه بی رویه باغها و زمین های کشاورزی در بالادست، بدون توجه به حقوق کشاورزان دارای حق آبه در پایین دست هم سبب می شود تا علاوه بر بروز نابسامانی در مدار توزیع آب، باغ ها و زمین های کشاورزی در پایین دست خشک شوند و تنش های اجتماعی ایجاد شود.

دیدگاه شما