تازه های سایت

کد مطلب: 14840
3. آذر 1392 - 12:33
وزیر امور خارجه امریکا پس از امضای توافقنامه هسته ای گفت: 1+5 به این نتیجه رسید که تشدید تحریم ها علیه ایران بی ثمر بود و ایرانیان با تحریم ها از مواضع خود عقب نشینی نکردند.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پایان مذاکرات ژنو در نشست خبری گفت: ماه گذشته وارد یک سری مذاکرات سریع شدیم و هدف این مذاکرات ساده بود می خواهیم ایران طبیعت صلح آمیز خود را ثابت کند و دلیل آن هم واضح است و شورای امنیت متوجه شده که ایران به تعهدات خود در گذشته عمل نکرده است که سوالات زیادی را ایجاد کرد، هدف این مذاکرات این بود تا از ایران بخواهیم طبیعت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود را نشان دهد و به ما نشان دهد به دنبال برنامه صلح آمیز هسته ای است.

وی افزود: امروز یک قدم برداشته شد این قدم را با توافقنامه ای که باعث می شود فعالیت های هسته ای ایران کند شود و اطمینان می دهد فعالیت های هسته ای به سمت برنامه نظامی نیست برداشتیم. این توافقنامه علیه دوستان ما در منطقه نخواهد بود و دوستان ما در منطقه را تهدید نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: این گام اول در حقیقت به ما اجازه می دهد تا درباره فعالیت های هسته ای ایران صحبت کنیم، این توافقنامه متحد ما اسرائیل را ایمن تر نگاه می دارد و دیگر ایران نمی توان دوستان ما در منطقه و دنیا را تهدید کند.

وی با بیان اینکه ایجاد این توافقنامه برای ما و متحدین ما سخت بود، گفت:  فاز بعدی بسیار سخت تر  خواهد بود ولی تاثیرش بر جهان بیشتر خواهد بود. با ایران تفاوت نظر بسیاری داریم که باید حل شود.

جان کری افزود: وزیر خارجه ظریف در این مدت بسیار سخت کوشید، تا این توافق به وجود آید و از ظریف بابت همکاری اش تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: قدم اول زمان و فضایی ایجاد کرد که به یک توافقنامه کامل برسیم و کار رئیس جمهور اوباما را تمام کنیم که آن این بود که ایران هیچوقت به سلاح اتمی دست پیدا نکند. اوباما سخت کار کرد و سعی کرد تحریم هایی را ایجاد کند و تمام دنیا را با خود همراه کرد. این تحریم ها لازم بود و کارهایی که او شروع کرد ادامه ای برای به دست آوردن توافقنامه بود.

وی با بیان اینکه تحریم ها هدف نبود، گفت: دلیل این بود که برای مذاکرات به نتیجه برسیم و این مذاکرات ادامه خواهد داشت و به توافقنامه های بیشتری خواهیم رسید.

دیدگاه شما