تازه های سایت

کد مطلب: 13937
4. آبان 1392 - 8:53
پایگاه خبری گرو : مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از تولید میوه «به» با وزن 800 گرم توسط کشاورز خوش ذوق نهاوندی خبر داد.
خبرگزاری فارس: تولید میوه «به» 800 گرمی توسط کشاورز نهاوندی

به گزارش پایگاه خبری گرو احد ظفری گفت : در شهرستان نهاوند بیش از 12 هزار هکتار باغات میوه وجود دارد که سالانه بیش از 120 هزار تن انواع میوه‌های درختی از این باغات تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با اشاره به آموزش کشاورزان به ویژه باغداران نهاوندی توسط مربیان مجرب اداره ترویج این اداره افزود: در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، شیلات، دامداری و حفظ نباتات همواره توسط مربیان مجرب و تحصیل کرده کشاورزی اقدام به ایجاد کارگاه‌های آموزشی ویژه کشاورزان می‌شود که این امر باعث ایجاد ارتباط سازنده بین کشاورز و مربیان و باعث افزایش تولید در واحد سطح می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه بیش از 350 هکتار از اراضی نهاوند به کاشت محصول میوه درختی به اختصاص یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار حدود 12 تن میوه درختی تولید شود که علاوه بر مصرف داخل به دیگر استان‌های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی صادر می‌شود.

وی با اشاره به کاشت درخت به افزود: با تشویق و ترغیب یکی از کشاورزان خوش ذوق نهاوندی به نام آقای سالکی، وی اقدام به کاشت 120 هکتار باغ مثمر کرده که از این میزان سه هکتار به کاشت «به» درختی اختصاص دارد.

ظفری یادآور شد: این کشاورز خوش ذوق با هدف کاشت محصولات کم آب‌بر اقدام به کاشت درخت «به» کرده که این امر باعث شده میزان مصرف آب تا 80 درصد نسبت به دیگر محصولات باغی مانند سیب، هلو، شلیلی و زردآلو کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: کشاورز نهاوندی با پیوند زدن بیش از 200 اصله نهال درخت به با درخت زالزالک که درختی کم‌ آب‌بر است عملاً میوه‌های به درختی به وزن 800 گرم تولید کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ابراز داشت: به طور میانگین در هر درخت به در باغ سه هکتاری آقای سالکی بیش از 50 عدد به با وزن 800 گرم رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود از این باغ بیش از 70 تن میوه به برداشت شود.

میوه به خواص بالایی برای سلامت بدن دارد و همواره مورد سفارش پزشکان بوده و برداشت آن از اواسط مهر ماه آغاز می‌شود و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

دیدگاه شما