تازه های سایت

کد مطلب: 12650
4. شهريور 1392 - 11:37
رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با یک روزنامه روس گفت: دخالت نظامی آمریکا در سوریه به شکست خواهد انجامید.

 

خبرگزاری فارس: بشار اسد: دخالت نظامی آمریکا در سوریه به شکست خواهد انجامید

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» روسیه از تهدیدات آمریکا و غرب برای حمله به این کشور، روابط متقابل خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود و سرنوشت مشترک مردم روسیه و سوریه صحبت کرده است.

در بحبوحه بحران سوریه «الکساندر پاتالوف» و «یوری ماتسارسکی» دو خبرنگار ویژه روزنامه ایزوستیا در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور عربی ملاقات کردند.

وی در این مصاحبه اختصاصی اعلام کرد که واقعا چه کسی در این کشور از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، به تفسیر اظهارات سیاستمداران غربی در مورد قصد حمله به سوریه پرداخته و کمک‌های ارائه شده روسیه به ملت سوریه را مورد ارزیابی قرار داد.

رئیس جمهور سوریه همچنین در بخشی از این مصاحبه به تهدیدات غرب برای حمله نظامی در این کشور به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی اشاره کرد و گفت که دخالت نظامی آمریکا در سوریه به شکست خواهد انجامید.

تامین مالی تروریست‌ها و ارسال سلاح برای آنها از خارج همچنان ادامه دارد

ایزوستیا: آقای رئیس‌جمهور، مهمترین سئوال در حال حاضر آن است که وضعیت در سوریه به چه صورت است؟ چه مناطقی تحت کنترل شورشیان قرار دارد؟

بشار اسد: مسئله بر سر این نیست که چه مناطقی تحت کنترل ترورویست‌ها قرار داشته و چه مناطقی تحت کنترل ارتش سوریه است. هیچ دشمنی وجود ندارد که سرزمین ما را اشغال کرده باشد. ما با ترورویست‌هایی سرو کار داریم که در روستاها و حومه شهرها نفوذ کرده‌اند. این‌ها جنایتکارانی هستند که شهروندان بی‌گناه ما را می‌کشند و تاسیسات زیرساختاری کشور را از بین می‌برند.

ارتش، ساختارهای نظامی و پلیس در تلاشند تا آنها را از نقاط مسکونی خارج کرده و نابود سازند. کسانی که از این عملیات جان سالم بدر می‌برند، به مناطق دیگر رفته و به باندهای تروریستی دیگر ملحق می‌شوند. بدین ترتیب، واقعیت امر این است که ما درصدد نابودی تروریست‌ها هستیم.

اصلی‌ترین علت ادامه اقدامات نظامی هم تعداد بسیار زیاد تروریست‌هایی است که دائما از خارج از مرزهای سوریه به داخل کشور نفوذ می‌کنند. بطور مرتب ماهانه ده‌ها هزار نفر به خاک سوریه وارد می‌شوند. علاوه بر این تامین مالی تروریست‌ها و ارسال سلاح برای آنها نیز از خارج همچنان ادامه دارد.

البته من به شما اطمینان می‌دهم که جایی وجود ندارد که ارتش سوریه نتوانسته باشد تروریست‌هایی که در حال مبارزه با ما هستند را پیدا و نابود کند.

جنگ برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت

ایزوستیا: مطبوعات غربی امروز بارها تایید کردند که تروریست‌ها حدودا 40 یا 70 درصد خاک سوریه را در اختیار دارند. حقیقتا ارتش سوریه چه میزان از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد؟

بشار اسد: هیچ ارتشی در هیچ کشور دنیا نمی‌تواند در چنان آمادگی رزمی کاملی قرار داشته باشد که بتواند در سراسر خاک کشور حضور داشته باشد. تروریست‌ها از همین مسئله استفاده کرده و تلاش دارند تا به مناطقی نفوذ یابند که ارتش در آنجا حضور ندارد. ما استان‌هایی را که تروریست‌ها در آنها حضور دارند را پاکسازی می‌کنیم. به همین دلیل من باز هم تکرار می‌کنم که مسئله بر سر مناطقی نیست که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند، چرا که آنها هر روز و هر ساعت جای خود را تغییر می‌دهند. مشکل، تعداد بسیار زیاد تروریست‌هایی است که دائما از خارج وارد خاک ما می‌شوند.

آیا ارتش سوریه عربی می‌تواند وارد منطقه‌ای که در دست تروریست‌ها است شود و آنها را نابود کند؟ من به شما اطمینان می‌دهم که «بله». و ارتش به عملیات خود ادامه خواهد داد. البته این کار زمان زیادی لازم دارد و به همین دلیل این جنگی که ما درگیر آن هستیم، فوری پایان نخواهد یافت. این جنگ برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت. و ما قیمت گزافی برای این جنگ و برای نابودی همه تروریست‌ها در سوریه می‌پردازیم.

در میان شورشیان ایدئولوژی وهابیت بسیار گسترش دارد

ایزوستیا: تروریست‌هایی که شما از آنها صحبت می‌کنید، آیا گروه‌های خاص مستقل و تندرو هستند یا بخشی از نیروهای عظیمی هستند که کل منطقه خاورمیانه و از جمله سوریه را دچار بی‌ثباتی کرده‌اند؟

بشار اسد: ما هم با گروه‌های خاص سر و کار داریم و هم با کل ارتش تروریست‌ها در منطقه. البته آنها در بسیاری از موارد تفاوتی با هم ندارند. اولا از لحاظ ایدئولوژی با هم یکسان هستند و در ثانی همه آنها از یک منبع پول دریافت می‌کنند.

ایدئولوژی آنها افراطگرایی است، آنها دیدگاه هیچ مذهب دیگری را بجز آنچه این تروریست‌ها به آن عقیده دارند، قبول ندارند. آنها دارای رهبران فکری واحدی، نظیر «الزواری» هستند، البته در عین حال هر گروهی رهبران خاص خود را دارد.

حامیان مالی آنها هم همانطور که من قبلا گفته‌ام، یکی است و غالبا کل یک کشور، نظیر عربستان سعودی به این مبادرت دارند.

برغم تفرقه‌های گروهی، حامیان مالی و رهبران فکری آنها این امکان را دارند تا از طریق پیام‌های تند خود هر یک از آنها را تحریک کند. برای مثال، آنها می‌توانند بگویند: «مسلمانان موظف به انجام جهاد در سوریه هستند» و در نتیجه هزاران جنجگو برای مبارزه به اینجا سرازیر خواهند شد.

حامیان مالی هم گروه‌های جنایتکاری را در اختیار دارند که سلاح و تجهیزات لازم برای اقدامات تروریستی را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

گذشته از این عربستان سعودی در واقع ترکیبی از بنیادها و مراکز فکری و حامیان مالی است، در میان شورشیان ایدئولوژی وهابیت بسیار گسترش داشته و از طریق پول‌های آنها نیز حمایت مالی صورت می‌گیرد.‬‬‬

دیدگاه شما