تازه های سایت

کد مطلب: 10645
12. خرداد 1392 - 9:26
صالح اسکندري معتقد است که نظريه ولايت فقيه از زمان شيخ مفيد مطرح شده بود، اما امام(ره) در گام نخست به شکل ايجابي ولايت فقيه را مطرح فرمودند و در گام بعدي نظام‌سازي کرده و آن را در معرض رأي مردم قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از باشگاه خبرنگاران ،ملت شهيدپرور ايران بدانند اين روزها روز امتحان الهي است. روز پرخاش عليه کساني است که با اسلام کينه ديرينه دارند. روز انتقام از کفر و نفاق است. روز فداکاري است. امروز روز عاشوراي حسيني است. امروز ايران کربلاست. حسينيان آماده باشيد. «جهزوا انفسکم بالصلاح و السلاح» نهراسيد که نمي‌هراسيد.

کمربندهايتان را محکم کنيد. اي آزادگان و احرار به پا خيزيد! قدرت‌هاي بزرگ شرق و غرب مي‌خواهند شما را در زير چکمه‌ها و چنگال‌هاي کثيف و خونين خود خرد کنند که حتي آخ هم نگوييد. امروز روز مقاومت است. امروز روز درنگ نيست. امروز روز صيقل انسانيت انسانهاست. روز جنگ است. روز احقاق حق است و حق را بايد گفت و انتظار آن که جهانخواران ما را ياري کنند بي‌حاصل است.

امروز روز حضور در حجله جهاد و شهادت و ميدان نبرد است. روز نشاط عاشقان خداست. روز جشن و سرور عارفان الهي است... اينجانب در هر شرايطي در انتخابات شرکت مي‌کنم و ان‌شاءالله دنيا خواهد ديد که مردم عزيز ايران چگونه حماسه حضور گذشته خويش را در سراسر ميهن اسلامي تکرار خواهد کرد. (انتخابات سال 67- آخرين انتخاباتي که در حيات و حضور امام خميني(ره) برگزار شد.)

امام(ره) در مورد انتخابات و افراد اصلح براي اداره امور کشور آنچنان مواضع روشني دارند، که هيچ‌کس نمي‌تواند اين جهت‌گيري را تغيير دهد يا به گونه‌اي غير از آنچه هست، تحريفش کند.
امام(ره) همواره بر حفظ استقلال ملت تأکيد داشتند و بالطبع اين وظيفه را جزو اهم وظايف کانديداي منتخب ملت نيز مي‌دانستند.

بنابراين اصلح از نگاه امام(ره) کسي است که نه تنها استقلال مرزهاي جغرافيايي کشور را ضامن باشد، بلکه در همه ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... نيز به حفظ استقلال کشور اعتقاد راسخ داشته و در لايه‌هايي عميق‌تر باور عدم وابستگي به بيگانگان را در همه ابعاد محقق سازد امام(ره) در ديدگاه سياسي خود اعتقاد محکمي به مرزبندي با دشمن داشتند. سازش با دشمن و عقب‌نشيني از باورهاي انقلابي در مکتب سياسي امام(ره) يک ضعف بزرگ و بي‌ثباتي در برابر بيگانگان محسوب مي‌شد.

مرزبندي با دشمنان انقلاب اسلامي

من اميدوارم که ملت شريف ايران در اين امر الهي (انتخابات) يکدل و يک جهت در روز انتخابات به سوي صندوق‌ها هجوم برند و آراي خود را به صندوق‌ها بريزند. (صحيفه امام/ جلد17/ ص133 تا 134)

دکتر صالح اسکندري، استاد دانشگاه، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي و سردبير هفته‌نامه آدينه تهران درباره انديشه سياسي امام(ره) در انتخابات در گفت‌وگو با گزارشگر کيهان توضيح مي‌دهد: «امام(ره) در دوران پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم نهضتشان همواره بانوشتار و گفتار روشنگرايانه خويش خطوط اصلي انقلاب اسلامي را تبيين نمودند و مهم‌ترين وظيفه ما و مسئولين مملکتي حفظ همين مرزها و پاسداري از اين خطوط است. اصلا براي همين بزرگداشت رحلت امام(ره) را مي‌گيريم که با باورهاي ايشان تجديد ميثاقي داشته و متعهد شويم که اين خطوط را در مشي زندگي خود پيگيري خواهيم کرد.

اين خطوط به صورت روشن در وصيت‌نامه سياسي- الهي ايشان، سيره سياسي‌شان، رفتار و سير و سلوک امام(ره) به صورت مشخص درج شده‌اند.» اين کارشناسان مسائل سياسي يکي از اصلي‌ترين خطوط در انديشه سياسي امام(ره) را مرزبندي با دشمن دانسته و مي‌گويند: اين مرزبندي به معناي ايستادگي در برابر مستکبران و حمايت از مستضعفين است.

به همين دليل امام(ره) مي‌فرمايند: دشمنان ما و جهان‌خواران، تا کي و کجا مي‌توانند ما را تحمل کنند؟ تا کي استقلال ما را مي‌پذيرند؟ آنها هرگز دست از مبارزه با شما برنخواهند داشت، مگر اين‌که شما را از خط اصلي خود منحرف سازند.

حفظ اين مرزبندي در ايام انتخابات اهميتش دوچندان مي‌شود، چرا که هنوز هم افرادي هستند که نداي سازش و عقب‌نشيني در برابر دشمن را مطرح مي‌کنند. اين‌ها همان‌هايي هستند که ترس از جهانخواران به جانشان نفوذ کرده و دائما سازش با آمريکا را پيش مي‌کشند. از نگاه سياسي امام(ره) اگر کانديداها باور مرزبندي با دشمن را نداشته باشند، انتخابات عملا در خط سازش و عقب‌نشيني گام برمي‌دارد که اين بزرگ‌ترين ضرر به انقلاب اسلامي و ملت است.

دکتر اسکندري پاسداري از استقلال کشور را يکي ديگر از شاخصه‌هاي سياسي امام(ره) دانسته و مي‌گويد: «همواره بين استبداد داخلي و استعمار خارجي يک پيوند وجود داشته است. استبداد محمدعلي شاه با حمايت روس‌ها شکل گرفت. استبداد رضاخاني تحت لواي حمايت انگليس‌ها بود.

يکي از شاخصه‌هاي مطرح شده توسط امام(ره) اين است که اجازه ندهيم شائبه بازگشت ديکتاتوري در کشور به وجود بيايد. بايد همواره مردم سالاري ديني برقرار باشد و هر تصميمي با رأي و نظر مردم اتخاذ شود. کانديداي اصلح کسي است که از آزادي رأي مردم و استقلال کشور حمايت کند.»

وي ادامه مي‌دهد: «باور امام(ره)، باور قدرتمند و توانايي است. اگر ملت اين باور را داشته باشد براي ايستادگي در برابر قدرت‌هاي بزرگ هراسي به دل راه نمي‌دهد. امام(ره) صراحتا عنوان مي‌کنند که دمکراسي در متن اسلام مندرج است. مردم مي‌توانند به باورهاي خود بپردازند، تا زماني که توطئه‌اي در کار نباشد.»

باور نقش مردم در اداره کشور

دولت، استانداران و فرمانداران در هر جايي که هستند بايد خدمت کنند. وقتي خدمتگزار ملت شديم، مردم هم از دولت پشتيباني مي‌کنند. طمع اجانب از بين مي‌رود. (سخنان امام (ره) مورخه 1/10/61)
بعد از مرزبندي با دشمن و پاسداري از استقلال کشور، باورمندي به نقش مردم در اداره کشور شاخصه ديگري در انديشه سياسي امام(ره) محسوب مي‌شود.اين که نظام مردم‌سالاري ديني هر چهار سال در معرض رأي مردم قرار مي‌گيرد، حکايت از نوآوري بي‌بديل امام‌(ره) در نظام‌سازي دارد.

صالح اسکندري معتقد است که نظريه ولايت فقيه از زمان شيخ مفيد مطرح شده بود، اما امام(ره) در گام نخست به شکل ايجابي ولايت فقيه را مطرح فرمودند و در گام بعدي نظام‌سازي کرده و آن را در معرض رأي مردم قرار دادند.

وي مي‌گويد: «جمهوريت ما پديده‌اي بيگانه نيست، بلکه از متن اسلام نشأت گرفته است. بنابراين براي دشمنان ما مهم است که انتخابات را سرد جلوه دهند. چون آنها به خوبي مي‌دانند که يکي از نکات قوت انقلاب تکيه بر رأي مردم است.» چهارمين شاخصه ديدگاه سياسي امام(ره) در انتخابات ايمان و عمل صالح کانديداها در حوزه سياست است. ايشان هيچ‌گاه سياست را تعبير به قدرت‌طلبي نکرده و آن را عامل هدايت جامعه به سمتي که صلاح ملت در آن است، تعريف مي‌کنند.

همه چيز را در گرو نام خدا مي‌دانست

محمد اسماعيل کوثري، فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله (در زمان دفاع مقدس) و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي يکي از ارکان اصلي انديشه سياسي امام(ره) در انتخابات را دعوت همه آحاد ملت به وحدت عنوان کرده و مي‌گويد: «امام(ره) همواره به حضور پرشور مردم در انتخابات تاکيد داشتند. ايشان معتقد بودند براي همين حضور هم بايد نيت شرکت‌کنندگان چه از قشر کانديداها و چه از قشر رأي‌دهندگان (مردم) خدايي باشد.

به کانديداها سفارش مي‌کردند طوري عمل کنيد که مردم با عمل شما به اسلام و انقلاب بيش از پيش خوشبين شوند و براي پشتيباني از جمهوري اسلامي اطمينان قلبي به راهي که برگزيده اند، پيدا کنند.

بحث رسيدگي به وضع طبقات پايين جامعه همواره مورد تأکيد ايشان در جمع مسئولين و کانديداهاي انتخاباتي بود. ايشان ساده‌زيستي و مردمي بودن را از رئيس جمهور مي‌خواستند.»کوثري به نداهاي سازش با استکبار که توسط برخي از افراد از گوشه و کنار شنيده مي‌شود، اشاره کرده و مي‌گويد: «امام(ره) از رئيس دولت انتظار داشتند که باعزت و مقتدرانه در برابر استکبار بايستند و اين اقتدار راپايه و اساس سياست کلان خارجي کشور قرار دهد.

به ملت و مسئولين تأکيد داشتند که احساس حقارت در برابر بيگانگان را کنار گذاشته و ريسمان محکمي از وحدت بين مسئولين و مردم در برابر بيگانگان ايجاد شود. پايه سياست داخلي را پيشرفت مملکت در همه ابعاد و نيز رسيدگي به وضعيت معيشت مردم مي‌دانستند و سفارش مي‌کردند بايد براي معيشت مردم فکر اساسي بشود.»

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با استناد به نظرات سياسي امام(ره) بزرگ‌ترين پشتوانه دولت را خوشبيني مردم به عملکرد مسئولانشان دانسته و مي‌گويد: «حضرت امام خميني(ره) خود به آنچه که مطرح مي‌کردند در عمل انجامش مي‌دادند. همين ساده‌زيستي، عمل‌گرايي يکي بودن پنهان و آشکار آن حضرت بود که همگان را شيفته مي‌ساخت و از شخصيت امام(ره) الگويي جهاني ساخته بود.»

فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله در دوره دفاع مقدس ادامه مي‌دهد: «امام(ره) هرگز موفقيت‌هاي به دست آمده را از آن نام خود و يا نيروهايش نمي‌دانست. در زمان آزادسازي خرمشهر نگفتند رهبري من يا اقتدار نيروهايم مسبب اين پيروزي شد، بلکه فرمودند: خدا خرمشهر را آزاد کرد.

اين گونه بود که در واقعه محاصره مهران نيروهاي خسته و از پا درآمده رزمندگان وقتي مطلع شدند امام(ره) از طريق سيد احمد آقا، از فرمانده سپاه وضعيت مهران را سه بار پياپي جويا شده، انگيزه و نيروي تازه‌اي پيدا کردند و به شوق تأمين خواسته امام(ره) تا آخرين نفس جنگيدند و بالاخره مهران آزاد شد. همه اين مصاديق يکي بودن حرف و عمل امام(ره)، يکي بودن آشکارا و پنهان ايشان و نيز محبوبيت‌شان در دل مردم و رزمندگان اسلام را نشان مي‌دهد. بنابراين منتخبين مردم در انتخابات بايد همين خصوصيات را داشته باشند.»

پرداختن به لايه‌هاي عميق‌تر حفظ استقلال ملت تکليفي است که به همه ملت متوجه است. به زن و مرد. و به آن کسي که به حد راي دادن قانوني رسيده واجب است. اين مسئله که در پاي صندوق‌هاي تعيين رئيس‌جمهور حاضر بشوند و رأي بدهند.اگر سستي کنيد، کساني که مي‌خواهند اين کشور را به باد فنا بدهند، ممکن است پيروز بشوند... (صحيفه امام(ره)- جلد 18- ص 366 تا 368)

محمد ذوقي، مديرعامل سابق خبرگزاري دانشجو و يک فعال سياسي با اشاره به اين که بيشترين واژه استفاده شده در صحيفه امام(ره) کلمه استقلال است، مي‌گويد: «از نظر امام(ره) تعهد مسئولين به اسلام ناب در وهله اول اهميت دارد و در گام بعدي تخصص و کارآمدي ايشان مطرح مي‌شود.»

وي در مورد تأکيد امام(ره) به مسئله حفظ استقلال توضيح مي‌دهد: «توجه به استقلال در همه ابعاد سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... از ديد ايشان مهم تلقي مي‌شود. نبايد نازل‌ترين سطح را از تعريف حفظ استقلال برداشت کرد. استقلال لايه‌هاي عميق‌تري هم دارد. مثل گفتمان اقتصادي اسلامي که به مقاومت اقتصادي تعبير مي‌شود.»

دیدگاه شما