تازه های سایت

کد مطلب: 10290
31. ارديبهشت 1392 - 9:15
پایگاه خبری گرو ، اخبارنهاوند: معاون برنامه ریزی استاندار همدان گفت: کمبود سردخانه و عدم فرآوری محصولات تولیدی دو مشکل اساسی نهاوند در زمینه کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر ، حسن خیریانپور بعد از ظهر دوشنبه در کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: شهرستان نهاوند یکی از مهمترین شهرهای استان همدان در زمینه داشتن پتانسیلهای کشاورزی است اما دو مشکل اساسی کمبود سردخانه و صنایع فراوری محصولات باعث شده از تمام ظرفیت کشاورزی و باغداری نهاوند استفاده نشود.

خیریانپور گفت: نهاوند در 22 گروه از محصولات کشاورزی استان همدان 14 نوع رتبه نخست و در شش گروه دیگر رتبه دوم و سوم را دارد.

وی افزود: تولید 63 درصد گشنیز کشور و  98 درصد استان، 50 درصد ذرت دانه ای، 50 درصد چغندر قند، 50 درصد صیفی جات، 18 درصد گوشت قرمز، 60 درصد لبنیات و 44 درصد عسل استان همدان در نهاوند، این منطقه را به قطب کشاورزی و دامداری و باغداری استان همدان تبدیل کرده است.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان اعلام کرد: بهره برداری از 66 طرح و پروژه کشاورزی نهاوند در دهه فجر سال گذشته با اعتیار پنج میلیارد تومان و جذب اعتبارات 124 درصدی سال گذشته در بخش کشاورزی ظرفیت و پتانسیل بالای نهاوند در زمینه کشاورزی را نشان می دهد.

حسن خیریانپور ادامه داد: با وجود زیر ساخت های مناسب و امکانات طبیعی شهرستان نهاوند در زمینه شیلات و زراعت چوب، این دو صنعت توسعه و گسترش لازم را نیافته اند.

خیریانپور گفت: زراعت چوب ظرفیت فراموش شده ای است که با دقت و توجه مسئولین می تواند در شهرستان نهاوند احیا شود.

وی گفت: احداث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، لزوم احداث و توسعه سردخانه، مرمت و بازسازی چاه های آبهای زیر زمینی و قنوات و استفاده از علم و فن آوری روز در توسعه کشاورزی نهاوند باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان اظهار داشت: در استان همدان افزون بر یکهزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در بخش کشاورزی منظور شد که با تلاش استاندار نه تنها تمامی این سهمیه ها به عقد قرار داد رسید بلکه 100 میلیارد ریال سهم بیشتر جذب شد که بین شهرستانها تقسیم خواهد شد.

حسن خیریانپور گفت: با توجه به اینکه هنگام برداشت گندم دلالان این بخش فعال می شوند باید نظارت لازم را به عمل آورد تا گندم شهرستان نهاوند به جایی دیگر انتقال نیابد و در شهرستان ذخیره شود.

دیدگاه شما