تازه های سایت

کد مطلب: 10265
30. ارديبهشت 1392 - 10:25
سلفی های تندرو بسیار امیدوار هستند که با زدن ضربات مهلک به مردم و پلیس عراق بیشتر از هر زمان دیگری دولت مرکزی عراق را تشویق کنند که به جدایی مناطق سنی نشین در قالب اقالیم فدرال رای مثبت بدهد. به طوری که با ایجاد فضای گاز انبری برای دولت مرکزی نوری مالکی را تحت فشار قرار دهند که اقالیم سنی نشین تاسیس گردند .

هنوز چند روزی از تکرار داستان تاریخی هند جگر خوار در سوریه نگذشته است که بار دیگر بغداد شاهد خشونت بود و در نتیجه اقدام انتحاری گروههای سلفی تندرو تعداد دیگری از شهروندان عراقی جان خود را از دست دادند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از بولتن نیوز ، از اقلیم کردستان عراق، در همین اثناء گروههای سلفی تندرو در استان موصل و انبار از کمیسیون عالی انتخابات در عراق خواستند زمینه های لازم برای انجام رفراندوم استقلال را در این دواستان فراهم نماید .

همزمان رئیس گروههای سلفی تندرو درکردستان عراق نیز با بالا رفتن انتقادها نسبت به باقی ماندن مسعودبارزانی بر اریکه قدرت بطور رسمی از وی اعلام حمایت کرده است.

شکی نیست که همه این رویدادها را باید در قالب پروسه شیعه ستیزی یافت که از سوی کشورهای عربی، ترکیه و غربی حمایت می شود.

سلفی های تندرو بسیار امیدوار هستند که با زدن ضربات مهلک به مردم و پلیس عراق بیشتر از هر زمان دیگری دولت مرکزی عراق را تشویق کنند که به جدایی مناطق سنی نشین در قالب اقالیم فدرال رای مثبت بدهد. به طوری که با ایجاد فضای گاز انبری برای دولت مرکزی نوری مالکی را تحت فشار قرار دهند که اقالیم سنی نشین تاسیس گردند .

گروههای تندرو سلفی به خوبی واقفند که از طریق صندوق های رای توان مبارزه با دولت مرکزی را ندارند و عملا از بدست گرفتن قدرت در بغداد مایوس شده و به خوبی می دانند که می بایستی در سایه دولت شیعی در عراق فعالیت سیاسی داشته باشند. از این رو اعراب سنی مذهب که تا دیروز کردهای عراق را به اتهام جدای طلبی به پای جوخه های تیرباران می بردند امروز خود منادی انفکاک در قالب اقالیم فدرال هستند.

در این بین حزب دمکرات کردستان عراق نیز در قالب حمایتهای سیاسی و مادی به کمک این گروهها آمده است . این در حالی است که بسیاری از گروههای کرد عراق بر این اعتقاد هستند که در اختلافات گروههای سلفی تندور با دولت مرکزی عراق نباید آنها ورود بکنند و این به نفع کردها در عراق نیست، اما حزب دمکرات کردستان عراق مصر است که این حمایت ها ادامه داشته باشد. شاید مصادیق برجسته این حمایت را هم بتوان در فعالیت آزادانه گروههای سلفی در مناطق تحت کنترل حزب دمکرات کردستان عراق بویژه در شهر "حریر" دید که سلفی ها با ظاهر همیشگی خود در سطح شهر پخش شده و مشغول فعالیت مذهبی می باشند.

همزمان بسیاری از افراد تندرو کرد سلفی با وساطت برخی شیوخ کرد به اربیل و شهرهای تابعه این استان برگشته اند . این امر نشان دهنده توافق نانوشته ای بین حزب دمکرات کردستان عراق و گروههای سلفی تندرو می باشد.

با شکل گیری مناطق سنی نشین از یک سو اعراب سنی یک جبهه ضد شیعی در عراق درست می کنند و از سوی دیگر با قدرت گرفتن سنی ها، دیگر این توان برای دولت مرکزی وجود نخواهد داشت که در دو منطقه از کشور درگیر باشد . به همین خاطر حزب دمکرات کردستان عراق بطور جدی از جدایی طلبی اعراب سنی مذهب حمایت می کند و حتی پیش قدم شده است که اجلاس اعراب سنی استانهای موصل و انبار در اربیل برگزار شود.

سیاستهای تک روانه حزب دمکرات کردستان عراق در قبال موضوع نفت و گاز با سیاستهای حمایتی این حزب از گروههای سنی تندرو سلفی همزمان شده است وبدین ترتیب زمینه ها برای تشکیل یک هلال ضد شیعی بیشتر از هر زمانی فراهم تر می شود. بانیان این سیاست بسیار امیدوار هستند که با این اقدام ارتباط شیعیان عراق با شیعیان سوریه هم قطع شده و کمربند ارتباطی بین خط شیعی قطع گردد. با این امید که خط مقاومت تضعیف گردد و بدین ترتیب این گروهها بسیار امیدوار هستند با این اقدام جایگاه جمهوری اسلامی ایران را هم در منطقه تضعیف کنند. المانهای خشنی که توسط گروههای سلفی گری در سوریه و عراق هر روز بیشتر برجسته می شود نشانگر دورنمای ایجاد شکاف جغرافیایی بین جهان شیعی توسط این گروهها از یک سو و از سوی دیگر تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

آنچه که قابل توجه است حضور سیستم های امنیتی حزب دمکرات کردستان عراق در خط مرکزی این پروژه است که علیرغم مخالفت اکثریت گروههای کرد عراقی انجام می شود ..از این رو با هر بمبی که در بغداد منفجر می شود باید فهمید که طیف سلفی ها در عراق با کمک بخشی ازکردهای عراق می کوشند که زمینه ها برای ایجاد مناطق فدرال در عراق و بخصوص در مناطق سنی نشین بیشتر شود.

لذا این کار اشتباهی است اگر بخواهیم تنها به یک بعد این انفجارها متمرکز بشویم و بخواهیم آن را تنها از دریچه امنیتی و یا نبود خدمات عمومی در مناطق سنی نشین ببینیم.

دیدگاه شما