تازه های سایت

کد مطلب: 24367
15. مهر 1394 - 8:32
از 122 میلیون دلار تا 2.4 میلیارد دلار؛ بله، درست خواندید. قیمت بعضی از جنگنده ها به میلیارد دلار هم می رسد. اگر باورتان نمی شود، معطل نکنید و بروید سراغ فهرست هفت هواگرد جنگنده گران دنیا.

به گزارش سایت گرو به نقل از باشگاه خبرنگاران در این گزارش به معرفی 7 جنگده برتر جهان می پردازیم.

رتبه نخست: بی- 2 اسپریت بمبر؛ 2400 میلیون دلار
این بمب افکن به قدری گران است که سنای آمریکا سفارش ابتدایی خرید این هواپیما را از 132 فروند به 21 فروند کاهش داد. شناسایی این بمب افکن از طریق شناسایی گرمایی، آکوستیکی، الکترومغناطیس، راداری و حتی دید چشمی بسیار مشکل است. قابلیت پنهان کار بودن این هواپیما این امکان را به آن می دهد تا با خطر کمتری به بمباران مواضع دشمن بپردازد. این هواپیما از سال 1993 تاکنون به عراق و افغانستان اعزام شده است.    
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه دوم: اف- 22 رپتور استیلث جت؛ 350 میلیون دلار
طراحی این هواپیما به جنگ سرد بر می گردد و برای مقابله با پروژه هواپیمای رادارگریز شوروی طراحی شد. این هواپیمای ساخت شرکت لاکهید مارتین قدرتمندترین و پیشرفته ترین جنگنده موجود در دنیاست که علاوه بر ماموریت های معمول قادر است موشک های کروز را نیز هدف قرار دهد.
 
این هواپیما می تواند مسافت زیادی را با سرعت مافوق صوت حرکت کند و تقریبا از دید تمام رادارها پنهان بماند. در طراحی بدنه آن، هرگونه سطح ناهموار که باعث برگشت انعکاس امواج راداری می شود، حذف و به سطوحی بدون انحنا تبدیل شده اند. حتی ورودی های هوای موتورهای آن هم براساس اصل استتار طراحی شده اند.
 
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه سوم: سی-17 اِی گلوب مستر؛ 238 میلیون دلار
این هواپیما صرفا برای مقاصد نظامی طراحی شده است و نقش ترابری دارد. از این هواپیما برای فرستادن نیروها به مناطق جنگی، ایفای نقش آمبولانس هوایی و آماده رسانی هوایی استفاده می شود. هم اکنون 190 فروند از این هواپیما عملیاتی است. 
 
این هواپیما از چهار موتور توربوفن استفاده می کند که قادر است 102 چترباز را با تجهیزات کامل با خود حمل کند. سی-17اِی گلوب مستر از سال 1993 برای اجرای عملیات در عراق و افغانستان استفاده شده است.
 
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه چهارم: پی-8اِی پوسیدون- 290 میلیون دلار
این هواپیما توسط کمپانی بویینگ و بر پایه هواپیمای مسافری بویینگ-737 طراحی شده است. این هواپیما به منظور خدمت در نیروی دریایی و به منظور ایفای نقش ضدزیردریایی و شنود طراحی شده که قادر است اژدر، موشک، مین های دریایی و دیگر جنگ افزارهای دریای را با خود حمل کند.
 
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه پنجم: وی اچ- 71 کسترل؛ 241 میلیون دلار
این بالگرد یک هواگرد بسیار پیشرفته است که به منظور جایگزینی بالگردهای قدیمی ناوگان ریاست جمهوری آمریکا طراحی شده است. خط تولید این بالگرد با مشکلات زیادی رو به روست. اندکی بعد از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شد به علت هزینه بالای این پروژه دستور داد تا کمک های مالی به این پروژه قطع شود. با این حال در 22 جولای 2009 مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا با کمک 485 میلیون دلاری به این پروژه موافقت کرد. وظیفه اصلی این بالگرد جا به جایی سران کاخ سفید بوده و گنجایش 14 مسافر و 4 خدمه را دارد.
 
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه ششم: ای-2 دی ادونسد هاوک آی؛ 232 میلیون دلار
این هواپیمای فوق العاده گران قیمت درواقع یک ابزار هوایی بسیار مهم برای تجسس، شناسایی و کشف هدف به حساب می آید. ای- 2دی درواقع واپسین نسخه از هواپیمای ای-2هاو ک آی است که سامانه راداری قدرتمند و پیشرفته ای دارد که از توانایی تشخیص فوق العاده زیادی برخوردار است. دو نسخه آزمایشی از این هواپیما هم اکنون در اختیار نیروی دریای آمریکا بوده و نورث روپ گرومن، (کمپانی سازنده آن) سفارش هایی از هند نیز برای این هواپیما دارد.  
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
رتبه هفتم: اف 35 لایتنینگ دو؛ 122 میلیون دلار
اف 35 لایتنینگ دو، درواقع پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده جهان بوده و توسط کمپانی لاکهید مارتین به عنوان بخشی از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک تولید شده است. سرمایه گذاران عمده و اصلی تولید این جنگنده نیز انگلیس و ایالات متحده آمریکا بودند و سایر کشورهای شریک نظیر ترکیه، هزینه های مازاد را تامین کردند. این جنگنده با همکاری تیم صنایع هوافضا به رهبری کارخانجات لاکهید مارتین با همراهی صنایع هواپیماسازی نورث روپ- گرومنو صنایع هوافضای بریتانیا به عنوان قطعه ساز اصلی طراحی و ساخته شد. 
 
جنگنده اف 35 به نحوی طراحی شده است که دست کم تا سال 2040 به عنوان جنگنده طراز اول ضربتی در خدمت باقی بماند. ضمن اینکه این توانایی های افزوده شده، در کنار برد رزمی بیشتر نسبت به هواپیماهای پیشین به دست می آیند. توانایی رزم هوا به هوای این جنگنده پس از اف- 22 در مقام دوم قرار می گیرد.
 
هواپیماهای برتر نظامی جهان !
 
انتهای پیام/بخ

دیدگاه شما