تازه های سایت

کد مطلب: 9769
15. ارديبهشت 1392 - 13:03
حمام حاج‌آقا تراب در دوران قاجاریه به سبک صفویه ساخته شده که جنگ رستم و دیو سپید‌ نقش‌بند ستون‌های این حمام شده است.
خبرگزاری فارس: جنگ رستم و دیو سپید‌ نقش‌بند حمام حاج‌آقا تراب

به گزارش پایگاه خبری گرو ، یکی از بناهای تاریخی شهرستان نهاوند، حمام حاج‌آقا تراب است که با ثبت در فهرست آثار ملی به موزه مشاهیر و مردم‌شناسی تبدیل شده است.

نام این حمام تاریخی برگرفته از یکی از شخصیت‌ها و روحانیون برجسته و ذی‌نفوذ زمان قاجار در نهاوند بوده که به ساخت چنین اثر عام‌المنفعه‌‌ ارزشمندی اقدام می‌کند و از آن پس به نام خود وی ثبت می‌شود.

بنای این ساختمان مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار بوده اما به سبک صفویه ساخته شده است که اکنون به یکی از جاذبه‌های تاریخی و قابل بازدید در نهاوند معروف است.

این حمام دارای دو قسمت گرم و سرد است که رختکن‌های آن با طاق نماهای بسیار زیبا و نقش و نقوش متفاوت گیاهی و طبیعی بر دیوارها و سقف آن نقش بسته است.

بر هلالی بالای یکی از ستون‌های حمام تصاویر زیبایی از شاهنامه از جمله جنگ رستم و دیو سپید نقش بسته است که به وسیله کاشی هفت‌رنگ به شکل ماهرانه‌ای کاشی‌کاری شده و بر روی دو ستون حجاری شده، قرار گرفته است.

در ساخت این حمام از ستون‌های سنگی سفیدی استفاده شده که بر جذابیت‌های ستون‌ها و سرستون‌های آن افزوده است.

با موزه شدن این حمام گردشگران غیر بومی و اهالی این شهرستان می‌توانند از زندگی مردم پیشین منطقه به همراه آداب و رسوم و لباس‌های محلی دیده و آشنا شوند.

دیدگاه شما