تازه های سایت

کد مطلب: 7452
21. بهمن 1391 - 8:00
نوزدهم بهمن 1357 همافران نیروی هوایی با عزمی راسخ، حماسه ای جاوید را در روز شمار حوادث انقلاب رقم زدند؛ اقدامی متهورانه و تمردی که به مثابه تیر خلاص بر پیکر بی جان حکومت پهلوی محسوب شد.

قیام ملت ستمدیده ایران علیه رژیم وابسته و دیکتاتور پهلوی که از سال 1342 هجری خورشیدی آغاز شده بود؛ در پی سرکوب های بیرحمانه رژیم در سال 1357 به اوج خود رسید، در حالیکه کنترل امور از دست حکومت خارج شده بود، در 12 بهمن امام خمینی(ره) پس از سالها تبعید به ایران بازگشتند و از همان روزهای اول اقشار مختلف مردم به منظور بیعت در محل زندگی امام به ملاقات ایشان می رفتند. در روز 19 بهمن ماه همافران نیروی هوایی در اقامتگاه امام خمینی(ره) در مدرسه رفاه رژه جسورانه ای را اجرا و با معمار کبیر انقلاب اعلام بیعت کردند.

امام خمینی(ره) نیز با حضور در میان پرسنل نیروی هوایی فرمودند: ˈدرود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه، همانطور که فریاد زدید، تاکنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی که همه هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن کریم هستید.ˈ

رژیم پهلوی که با سرمایه گذاری های هنگفت در بخش نظامی، به حمایت بی چون و چرای ارتش از حکومتش، دلگرم بود با این اقدام همافران، آخرین بارقه امیدش نیز به یاس مبدل شد.

بختیار که با انتشار عکس همافران در روزنامه کیهان غافلگیر شده بود، دیدار آنان را تکذیب و عکس را مونتاژ خواند، با این حال امام (ره) برای حمایت از همافران دیدار خود با آن ها را تایید کردند.

پیوستگی همافران به مردم و بیعت با امام(ره)، یکی از حوادث تسریع کننده پیروزی انقلاب بود. همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن نیروی هوایی ارتش همگام با سایر نهادها، ضمن پاکسازی نیروهای وابسته به رژیم پهلوی، اقدام به بازسازی و تجدید قوای خود کرد و توانست به عنوان نیرویی مقتدر و متعهد در هشت سال جنگ تحمیلی ضمن دفاع از کیان و خاک ایران درسی فراموش ناشدنی را به دشمن متجاوز بدهد.

تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس با انجام عملیات های گوناگون و ثبت رکوردهای مختلف ضمن حمایت همه جانبه از نیروهای زمینی و دریایی، رویای رژیم بعث را در اشغال بخشی از خاک ایران به کابوسی تلخ بدل ساختند.

با پایان جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ضمن حفظ آمادگی در عرصه دفاع از آب و خاک میهن؛ با تلاش و کوششی وصف ناپذیر ضمن قطع وابستگی به کشورهای بیگانه، حرکت خود را در جهت خودکفایی آغاز کرد.

در نخستین سالروز رژه باشکوه همافران نیروی هوایی در برابر ˈامام خمینیˈ(ره)، روز 19 بهمن به عنوان ˈروز نیروی هواییˈ نام گرفت و هر ساله این روز فرصتی است تا بار دیگر ضمن مرور این رویداد تاریخی، شجاعت، تخصص و تعهد پرسنل غیور نیروی هوایی و یاد و خاطره شهدای این نیرو گرامی داشته شود.

دیدگاه شما