تازه های سایت

کد مطلب: 27811
17. مهر 1395 - 23:54
هم‌زمان با آغاز ماه محرم مراسم سنتی و مذهبی "رخصت یا مولا " در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، به‌رسم هرساله و با حضور پهلوانان، ورزشکاران، مرشدان و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سنتی "رخصت یا مولا " در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند با شور خاصی برگزار شد.

در این آیین که به مراسم "رخصت یا مولا " در بین ورزشکاران باستانی نهاوند شهرت یافته است، افراد و پیشکسوتان صاحب زنگ شال عزای امام حسین (ع) را بر گردن حاضران می‌اندازند و از مولا علی (ع) برای شروع عزاداری برای فرزند بزرگوار ایشان رخصت و اجازه می‌گیرند.

محسن عباسی متولی این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: عاشقان و محبان اهل‌بیت (ع) در شهرستان نهاوند به‌رسم هرساله امسال نیز باشکوه خاصی مراسم "رخصت یا مولا " را برگزار کردند و برای عزاداری ماه محرم آماده شدند.

وی اظهار داشت: در این مراسم معنوی که احترام خاصی برای پیشکسوتان ورزش پهلوانی دارد، ورزشکاران سیاه‌پوش در گود زورخانه می‌نشینند و قرآن تلاوت می‌کنند.

عباسی افزود: بعد از تلاوت قرآن حاضران بانوای دل‌نشین و اشعار مذهبی مرشد زورخانه به سینه‌زنی می‌پردازند و در غم فراغ امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند.

این ورزشکار باستانی نهاوند گفت: این مراسم چند سالی است که در شب اول محرم در نهاوند اجرا می‌شود و مورد استقبال ورزشکاران و علاقه‌مندان قرارگرفته است و ما هم به‌عنوان متولی مراسم هرساله سعی در باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم داریم چون ما هرچه داریم از امام حسین (ع) داریم.

وی ادامه داد: در مراسم "رخصت یا مولا " پیشکسوتان صاحب زنگ و مسئولان هیئت‌های عزاداری نهاوند شال‌های مشکی مزین به نام امام حسین (ع) و پرچم‌دار کربلا حضرت عباس (ع) را بر گردن جوانان و عزاداران محرم می‌اندازند و از مولای متقیان حضرت علی (ع) برای ورود به عزاداری ماه محرم اجازه می‌گیرند.

کریم رضایی رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ورزشکاران و پیشکسوتان باستانی‌کار نهاوند با حضور پرشور خود در این مراسم عشق و ارادت خود را به حضرت امام حسین (ع) نشان دادند و ما واقعاً شرمنده شدیم چون مکان زورخانه ظرفیت بیش از این را نداشت.

وی اظهار داشت: در این مراسم نمادین مرشد با خواندن اشعار مذهبی در وصف مولا علی (ع) و امام حسین (ع) فضای زورخانه را معطر به نام اهل‌بیت می‌کند و مومنان و عاشقان نیز در رثای مقام شامخ شهیدان اشک ماتم و ارادت می‌ریزند.

رضایی افزود: قاریان و کسانی که قران تلاوت می‌کنند در گود زورخانه قرار می‌گیرند و ابتدا پیشکسوتان و سپس جوانان آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کنند و مراسم با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی شروع می‌شود و بانوای مرشد ادامه می‌یابد.

وی گفت: مراسم "رخصت یا مولا " باهمت بچه‌های هیئت ورزش باستانی نهاوند و با تلاش آن‌ها برگزار می‌شود که خالصانه و فقط به عشق امام حسین (ع) کار می‌کنند.

رئیس هیئت زورخانه‌ای و ورزش‌های باستانی نهاوند عنوان کرد: در ایام ماه محرم در زورخانه‌ها و مکان‌های انجام ورزش پهلوانی در نهاوند مرشدان نواهایی مذهبی در رثای شهیدان کربلا می‌سرایند و فضای زورخانه‌ها نیز سیاه‌پوش می‌شوند.

 

986722

986715

986714

986718

986719

986721

986720

986724

986716

986717

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما