تازه های سایت

کد مطلب: 21496
25. شهريور 1393 - 10:12
جشن برداشت عسل با حضور زنبوردارانی از سراسر استان در روستای شهرک نهاوند برگزار شد.

خبرگزاری فارس: 21 درصد عسل استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گرو، در این مراسم محمد نظرپور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان گفت: جشن برداشت محصول عسل باهدف معرفی توانمندی‌های و آموزش علاقمندان به حرفه‌ی زنبورداری برای اولین بار در شهرستان نهاوند برگزار می شود، که جمعی از زنبورداران با راه‌های بهتر تولید این محصول آشنا شدند.

وی گفت: از نظر میزان زنبورداران شهرستان رزن با 629 نفر رتبه اول را دارد و از لحاظ میزان کندو شهرستان ملایر با 47 هزار کندو رتبه اول را دارد و از نظر میزان تولید و مرغوبیت شهرستان نهاوند با تولید 450 تن مقام نخست استان را داراست.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر استان همدان با 190 هزار کندو از نظر تعداد زنبوردار درجایگاه دهم کشور و از نظر تولید عسل با تولید سالانه یک هزار و 800 تن در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

وی افزود: شهرستان نهاوند با بیش از 33 هزار کندوی مدرن و تولید 450 تن عسل در استان به عنوان شهر زنبور و عسل لقب گرفته است که به طور میانگین ازهر کندو بیش از هشت کیلو عسل تولید می شود.

نظر پور بیان داشت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی استان توسعه زنبورداری و بالا بردن میزان تولید عسل است که در این راستا این استان جزء اولین استانهایی است که تلقیح مصنوعی ملکه مادر را در آن ترویج داده است.

وی گفت: سرانه تولید عسل 980 گرم و سرانه مصرف آن 650 گرم در کشور است که با توجه به سرانه مصرف دنیا از متوسط جهانی بیشتر می باشد.

احد ظفری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: به منظور معرفی سه محصول شاخص نهاوند که در سطح کشوری نیز مطرح می باشند امسال سه جشن برداشت محصول شامل جشن شکر گذاری گندم، جشن کلزا و جشن عسل برگزار گردید که هدف آنها نشان دادن ظرفیتهای شهرستان در زمینه کشاورزی می باشد .

وی افزود: در شهرستان نهاوند بیش از 30 هزار کندوی عسل مدرن وجود دارد که بیش از 450 تن سالانه عسل تولید می‌کنند که معادل 21 درصد تولید استان است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از اشتغال 480 نفر بهره‌بردار در این بخش خبر داد و گفت: یکی از مزایای زنبور عسل کمک به گرده‌افشانی در مزارع کلزا، گشنیز و آفتابگردان است که میانگین افزایش 25 درصدی تولید این محصولات را در پی دارد.

وی گفت: شهرستان نهاوند به لحاظ داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و طبیعت زیبا دارای پتانسیل بالایی برای تولیدات محصولات کشاورزی است که برخی از این محصولات مانند کلزا و گشنیز در سطح کشوری شاخص بوده و لازم است مورد حمایت قرار گیرند .

انتهای پیام/

دیدگاه شما