تازه های سایت

کد مطلب: 21290
15. شهريور 1393 - 9:34
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند بیش از 500 نوع گیاه دارویی با کاربردهای مختلف وجود دارد.

خبرگزاری فارس: نهاوند مقام نخست کاشت گیاه دارویی کالاندولا را دارد

علی دهپهلوان در گفت و گو با خبرنگار سایت گرو، گفت: در شهرستان نهاوند بیش از 500 نوع گیاهان دارویی وجود دارد که گل ختمی، بابونه، باریجه، آنقوزه، خارمریم، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل گاوزبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی نهاوند هستند.

وی افزود: يكي از گياهان دارويي اقليم نهاوند گل همیشه بهار است كه از اين گياه براي درمان بيماري‌هاي پوستي ناشي از سوختگي به ويژه در كودكان استفاده مي‌شود و علاوه بر آن انواع محلول‌ها، كرم‌ها و صابون‌هاي مختلف ازآن بدست مي آيد كه مورد توجه شركت‌هاي داروسازي قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: کتیرای طبیعی نهاوند یکی دیگر از محصولات مراتع نهاوند است که از لحاظ مرغوبیت شهرتی جهانی دارد که در صنایع دارویی و چسب‌سازی کاربرد فراوانی داشته و هر کیلوی آن با قیمت بالای 70 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی اظهار کرد: یكی از ویژگی های منابع طبیعی نهاوند وجود گیاهان دارویی است كه بیشترین سطح زیر كشت استان را به خود اختصاص داده است كه در این زمینه بخشی از گیاهان دارویی این شهرستان به خارج از كشور صادر می شود.

دهپهلوان گفت: به منظور ایجاد اشتغال وحفظ منابع طبیعی 580 هکتار از مراتع فارسبان و سیاهدره زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته‌اند و انواع داروهای گیاهی مانند گل ختمی، باریجه، بابونه، خارمریم، خارشتر، گل همیشه بهار، آنقوره و ده‌ها مورد داروی گیاهی در این مراتع کشت می‌شود که هر هکتار آن به طور متوسط 4شغل ایجاد می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش را عدم وجود کارخانجات بسته‌بندی نام برد و گفت: باید با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و استفاده از نظر کارشناسان نسبت به کاشت بیشتر این محصول و دیگر محصولات گیاهان دارویی رونق بیشتری داد.

دیدگاه شما