تازه های سایت

کد مطلب: 19167
4. خرداد 1393 - 9:24
مدیر اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: بیماری ماهی های وارداتی قزل آلا VHS بیش از ۹۰ میلیارد ریال به مزارع و سایت های پرورش ماهی نهاوندخسارت وارد کرد.

بیماری در سایت های پرورش ماهی نهاوند

به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری گفت:  VHS بیماری سمی ، خونریزی دهنده ویروسی و یک بیماری حاد ماهیان آب شیرین و دریایی بوده که می تواند بر گونه ماهیان مختلف تاثیر گذار باشدکه تا کنون چهار نوع مختلف ژنتیکی از بیماری شناسایی شده است.

احد ظفری گفت: از دسامبر سال 2008 به بعد این بیماری در ماهیان وحشی مرده و یا بیمار در دریاچه اری، اونتاریو،هورن، میشیگان و رودخانه اس .تی.لارنس  و بعضی از دریاچه های داخلی میشیگان، نیویورک،ویسکونسین و اوهایو گزارش شده است.

بیماریVHS برروی انسان تاثیرگذار نیست

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: تاکنون این بیماری در مزارع پرورش ماهی در نواحی دریاچه های بزرگ یافت نشده است،این بیماری برروی انسان تاثیرگذار نیست وعلائم بیماری آن دو نوع است که به آنها اشاره می شود.

ظفری افزود: نوع تک گیر و انفرادی و نوع جمعیتی که در نوع اول خونریزی داخلی، خونریزی خارجی آسیت یا آب آوردگی ناحیه ابدومن مشاهده می شود ولی در نوع دوم مرگ سریع دیده شده است در بعضی از گونه ها امکان دارد بیماری بدون هیچگونه علایمی حادث گردد این گونه ماهی ها می توانند منبع انتشار ویروس به دیگر ماهی ها و مناطق بوده و منابع آبی و وسایل را آلوده نمایند.

کارشناس جهاد کشاورزی نهاوندبیان کرد: علایم کلینیکی بیماری در ماهیان خونریزی ارگانهای داخلی و برآمدگی چشم ها می باشدسرویس بازرسی سلامتی گیاهان و جانوران اداره کشاورزی آمریکا  USDA APHIS گونه های مستعد به بیماری را شناسایی کرد.

وی عنوان کرد: ویروس بیماری می تواند توسط ماهیان بیمار،منابع آبی آلوده و وسایل آلوده انتقال پیدا کند که جلوگیری از خطر انتقال بیماری به مکان دیگرشامل چند مرحله می باشدکه باید،ماهیان در بین منابع آبی جابجا نشوند،ماهیان بیمار می توانند ویروس بیماری را به ماهیان دیگر انتقال دهند.

بعضی از ماهیان بدون هیچ‌گونه علایمی از بیماری می توانند بیمار شوند

مدیر جهاد کشاورزی نهاوندگفت: بعضی از ماهیان بدون هیچگونه علایمی از بیماری می توانند بیمار شوند، ماهیان آلوده و محصولات باقی مانده، در منابع آبی ریخته نشوند، ویروس بیماری در ادرار، مدفوع و مایع های تکثیری ماهیان آلوده باقی می ماندپس باید قبل از رها نمودن آب در دوره بعدی تمامی محیط اعم از حوضها،مخازن زهکشی شوند.

احد ظفری بیان کرد: این بیماری ویروسی که متاسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا خسارت جبران ناپذیری را وارد کرده است، که به علت واردات ماهی قزل آلا از خارج کشور این ویروس ویرانگر وارد سایت ها و مزارع پرورش ماهی ایران و نهاوند شد که باعث تعطیلی  تعدادی از آنها نیز شده است.

داوود زمانیان مدیر شیلات اداره کشاورزی نهاوند نیز گفت: وقتی این ویروس با نام علمی و انگلیسیVHS به این مزارع وسایت ها حمله می کند، همه آنها را از بین می برد که باید کل سایت را تعطیل و با کلر و مواد مخصوص چندین بار ضد عفونی و در چند دوره بعد شروع به پرورش ماهی سرد آبی قزل آلا کرد.

این بیماری ویروسی به بیش از 50 سایت در نهاوند خسارت وارد کرد

وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون این بیماری ویروسی به بیش از 50 سایت و مزرعه پرورش ماهی در نهاوند خسارت بیش از94 میلیارد ریالی وارد کرده است.

زمانیان افزود: در شهرستان نهاوند بیش از 62 سایت، مزرعه و استخر پرورش ماهی وجود دارد، که سالیانه85 میلیون قطعه تخم و بچه ماهی  چشم زده و2500تن گوشت سفید ماهی  قزل آلا تولید می کنند که در کل سایت های تکثیر ماهی قزل آلا نهاوند20درصد از بچه ماهی کشور را تامین می کنند.

مدیر شیلات اداره جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: روستای بابا رستم نهاوند نیز به علت مزارعه های متعدد تولید ماهی قزل آلا به دهکده شیلاتی کشور معروف شده است که  علت آن همکاری خوب مردم ،گذر رودخانه گاماسیاب از کنار این روستا و وجود چشمه های فراوان  و نزدیکی به شهرستان نهاوند و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: در شهرستان نهاوند ماهی های گرم آبی مانند کپور، آمور و آزاد نیز در حال تولید و پرورش هستند، که در سال های گذشته به علت کارهای خوب تبلیغی و ترویجی سرانه مصرف ماهی مردم از نیم کیلو در 8سال پیش امسال به 7 کیلوگرم در سال رسیده است.

375 نفر در عرصه شیلات به صورت دائمی مشغول به کار هستند

کارشناس شیلات نهاوند اظهار کرد:  375 نفر در عرصه شیلات به صورت دائمی مشغول به کار هستند، و همین تلاش آنها و سرمایه گذاران بخش خصوصی باعث شد که شهرستان نهاوند به عنوان شهر خواهر خوانده شیلات غیرساحلی کشور با شمال خوانده شود.

زمانیان گفت: اگر کمک دولت و تسهیلات بانکی به داد پرورش دهندگان نرسد، میلیاردها ریال خسارت وارد شده باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران بخش شیلات شهرستان می شود.

از آن جایی که روستای بابارستم در محل عبور رودخانه گاماسیاب قرار دارد واحتمال خسارت فراوان به سایت های ای روستا زیاد است به گفت وگو با پرورشدهندگان این روستای  معروف به دهکده شیلاتی کشور پرداختیم.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی نهاوند: از سال 87 این روستا به عنوان تنها دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور نام گرفته و علت آن هم شرایط مطلوب جغرافیایی و عبور طولانی ترین رودخانه غرب کشور با 902 کیلومتر از داخل اراضی روستای بابا رستم و پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان قیمت در این منطقه است که موجب شده اهالی این روستا بتوانند با سرمایه گذاری در این بخش برای خود و دیگران شغل مناسب داشته باشند.

دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم دارای 11 مزرعه پرورش ماهی است

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند می گوید : دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم دارای 11 مزرعه پرورش ماهی است که 6 خانوار به طور مستمر در آنجا فعالیت می کنند.

ظفری اظهار می کند : در این دهکده شیلاتی سالانه 272 هزار تن ماهی تولید می شود که این میزان تولید بالغ بر دو میلیارد و 550 میلیون ریال درآمدزایی برای سرمایه گذاران به همراه داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در این دهکده علاوه بر تولید ماهی قزل آلا سالانه 600 الی 700 هزار قطعه بچه ماهی تولید می شود که جذب بازار مصرف سایت های پرورش ماهی شهرهای اطراف می شود.

ظفری در ارتباط با نژاد ماهی های پرورشی موجود در این دهکده نیز می گوید : نژاد اکثر ماهی های تولیدی در این مزارع ایرانی است اما از نژاد ماهی قزل آلای فرانسوی و آمریکایی نیز در این دهکده پرورش داده می شود.

آقای امیری از مالکان دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم هم به افزایش برخی هزینه های تولید اشاره می کند و می گوید : هزینه های جانبی تولید ماهی در حوزه های مواد خوراکی مورد نیاز ماهی ها و مسائل مرتبط با بهداشت و درمان آنها بالا رفته است.

این بیماری بیشتر سایت ها ومزارع پرورش ماهی نهاوند را فلج کرده است

وی گفت: این بیماری نیز بیشتر سایت ها ومزارع پرورش ماهی نهاوند را فلج کرده است وباعث افزایش قیمت ها در بازار شدونمی دانم ما تولید کنندگان با این همه وام کلان چه کار کنیم.

امیری که جزو اولین تولید کنندگان در شهرستان وروستای بابا رستم بوده است گفت: چون روستای ما در مسیر رودخانه و در پایین تر از سایر مزارع وسایت های پرورش ماهی قرار دارد میزان آلودگی وخسارت زیاد خواهد بود.

این تولید کننده و کارآفرین خوش ذوق اظهارکرد: دولت اگر به حمایت ما نیایددر این بخش هم تولید کننده و هم مصرف کنندگان ضرر می کنند ودر نهایت باعث از بین رفتن اشتغال پایدار می شود.

خسروی یکی دیگر از مالکان دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم هم به موضوع فرآوری و نبود صنایع تبدیلی اشاره می کند و می گوید : در صورت ایجاد صنایع تبدیلی ، با فرآوری آن می توان ارزش افزوده زیادی را عاید شهرستان و استان کرد و با ایجاد اشتغال مناسب تا حدودی فقر را از چهره این شهرستان زدود.

وی ایجاد کارخانه کنسرو سازی ، ایجاد صنایع بسته بندی در اندازه و سایزهای مختلف و همچنین روغن کشی را از جمله موارد فرآوری این محصول برشمرد.

ما برای تولید و این کار در روستای بابا رستم مشقت زیادی کشیدیم

خسروی افزود: ما برای تولید واین کار در روستای بابا رستم مشقت زیادی کشیدیم وحالا که به این مرحله رسیده ایم وبه دنبال اشتغال دائمی وپایدار در سطح شهرستان هستیم بیماری ویروسی VHSبلای جانمان شده است.

تولید کننده نهاوندی گفت: از فرماندار محترم نهاوند ونماینده معین شهرستان خواهشمندیم به مشکلات مالی وبدهی های همکاران ما در عرصه تولید توجه جدی کنند وفرصت تنفس بیشتری به باز پرداخت وام ها دهند.

خسروی بیان کرد:  اگر از کمند این بیماری خطرناک آبزیان رهایی پیدا کنیم به زودی مشکلات خرید مردم حل می شود زیرا اگر تولید افزایش پیدا کرد دیگر گرانی قیمت نداریم و بازار متعادل می شود.

سیف یکی از پرورش دهندگان قدیمی نهاوند است که بیماری VHSرا ویرانگر می داندومی گوید: این بیماری سایت ها ومزارع پرورش ماهی را تعطیل رسمی می کند وتا زمانی که تمامی استخرها ضد عفونی نشود تولید بی فایده است.

وی افزود:  این بیماری فقط مختص ایران نیست بلکه یک ویروس وارداتی بود که از کشور آمریکا به کل دنیا سرایت کردکه در بسیاری از کشورها دولت به داد تولید کنندگان رسیدکه آنها دوباره به چرخه تولید برگشتند.

سیف اظهار کرد: با حمایت مسئولان کشوری،استانی و شهرستانی واراده قوی تولید کنندگان انشا الله کشور مانیز به زودی به چرخه تولید بازمی گردد که همه باید تلاش کنیم.

دیدگاه شما