تازه های سایت

کد مطلب: 14763
2. آذر 1392 - 10:32
پایگاه خبری گرو : رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت: دو اثر نهاوند نشان ملی صنایع دستی را کسب کردند.
DSC00248

به گزارش پایگاه خبری گرو ، ابراهیم جلیلی اظهار داشت: در مراسم داوری و اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی آبان ماه سال جاری که در تهران برگزار شد دو اثر از آثار هنرمندان نهاوند مورد ارزیابی قرار گرفتند که هر دو اثر موفق به اخذ نشان ارزشمند ملی شدند.

جلیلی افزود: دو اثر ساز سنتی و معرق چوب عبدالعلی ظفری و علیرضا یعقوبی از هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي شهرستان نهاوند موفق به اخذ نشان ملی(مرغوبیت کالا ) شدند که این دو اثر سال آینده برای دریافت مهر اصالت یونسکو شرکت داده می شوند که ساز سنتی عبدالعلی ظفری تا به کنون موفق شده است دو مهر اصالت از سازمان فرهنگی یونسکو دریافت كند.

وی افزود: نشان ملی ( مرغوبیت کالا) برنامه ای است که هر دو سال یک بار برای داوری صنایع دستی برگزیده ای که دارای ویژگیهای خاصی از قبیل کیفیت، ابداء و خلاقیت در اثر، آشتی پذیری با طبیعت یا برگرفته از طبیعت، تناسب در قیمت و کیفیت، اصالت فرهنگی برگزار می شود و داوران مطرح کشوری روی این آثار نظر می دهند و اثر منتخب نشان ملی دریافت كند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه کسب نشان ملی توسط دو هنرمند پیشکسوت نهاوندی در حوزه صنایع دستی می‌تواند گام موثری در جهت ارتقای هنر و ایجاد انگیزه برای هنرمندان و گردشگران براي خريداري آثار این شهرستان است، افزود: گرفتن مهر اصالت یونسکو این دو اثر می‌تواند به اقتصاد هنرمندان و تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی کمک شایانی کرده و صنایع دستی که بیانگر خلاقیت، فرهنگ و هنر کشور ایران اسلامی است را در تمام نقاط جهان معرفی كند.

ابراهیم جلیلی بیان با اشاره به اینکه معرق چوب در شهرستان نهاوند بيش از 50 سال است رواج يافته و تعداد 15 كارگاه با حدود 50 هنرمند در اين کارگاه ها مشغول به كار هستند، گفت: معرق چوب عبارت است از ايجاد نقوش و طرحهایی مختلف كه از كنار هم قراردادن چوب هاي رنگي بوجود مي آيد و بر دو نوع است: معرق برجسته و معرق تخت يا صاف و اين هنر قدمت زيادي ندارد.

جلیلی افزود: ساز سه تار يكي از سازهاي متداول و شناخته شده در موسيقي ايراني مي باشد، سه تار سازيست زهي-زخمه اي که از تاريخچه و نحوه پيدايش اين ساز در موسيقي ايراني اطلاع دقيقي در دسترس نمي باشد اما ساز سه تار عبدالعلی ظفری یکبار در سال 1387 وبار دیگر در سال 1389 مهر سازمان بین المللی یونسکو را به خاطر اصالت و ظرافت کار و همچنین نغمه ی زیبا دریافت نموده است.

وی عنوان کرد: در شهرستان نهاوند بالغ بر سه هزار نفر صنعتگر فعاليت مي كنند که اين افراد در بيش از 15 رشته هنري صنايع دستي نظير گليم بافي، جاجيم بافي، منبت و معرق چوب، ساز سنتي، سفال و ... مشغول هستند و سالانه تعداد زيادي هنرجو در رشته هاي مختلف صنايع دستي آموزش هاي لازم را فراگرفته و گواهينامه مهارت دريافت مي كنند.

دیدگاه شما