تازه های سایت

کد مطلب: 10583
11. خرداد 1392 - 8:31
به گزارش پایگاه خبری گرو : مزارع کشت گشنیز شهرستان نهاوند که به عنوان قطب کشت محصول گشنیز کشور و استان همدان مطرح است با مشکل جدی بیماری شکوفه گشنیز مواجه شده و باعث نابودی چندین هکتار از این محصول شده و بر نگرانی های کشاورزان منطقه نهاوند دامن زده است.

 سالهاست که نهاوند به خاطر موقعیت مناسب جغرافیایی، وجود آب و هوای معتدل و داشتن آبهای زیر زمینی فراوان به همراه زمین های هموار و مستعد، قطب کشاورزی استان همدان است که در این میان کشت گشنیز در نهاوند که معادل 63 درصد تولید کشور و 98 درصد استان است نهاوند را نسبت به سایر شهرها متمایز کرده است.

نهاوند که در 20 نوع محصول تولیدی کشاورزی و دامی و لبنی استان همدان دارای رتبه اول تا سوم است در بخش کشت گشنیز در ایران شهرت بیشتری دارد و در سطح  کشور و استان همدان حرف اول را می زند.

نهاوند 68 درصد گشنیز کشور را تولید می کند

تولید سالیانه بیش از پنج هزار و 800 تن گشنیز در دو هزار و 500 هکتار از اراضی مستعد نهاوند نشان می‌دهد که 98 درصد محصول گشنیز استان همدان و 68 درصد گشنیز کشور در این شهرستان کشت می‌شود.

گشنیز کاران بهاری نهاوند مهمترین صادرکنندگان این محصول به کشورهای تابعه هستند که در این میان مسیر بسیار سودآوری را برای رساندن این استان به اقتصادی پویا در پیش گرفته اند و از بهترین روش ها برای حداکثر برداشت گشنیز از زمین های کشاورزی در سالهای گذشته بهره جسته اند.

اما متاسفانه این روزها به علت یک بیماری باکتری گونه به نام "شکوفه گشنیز" که در سالهای گذشته سابقه نداشته و رویت نشده است، کشت و برداشت این محصول در خطر نابودی قرار گرفته و باعث نگرانی و دلهره کشاورزان در سال جاری و تکرار این بیماری در سالهای آینده شده است.

گسترش قارچ گونه این بیماری و از بین رفتن چندین هکتار از اراضی کشت این محصول باعث شده تا کشاورزان برای کشت این محصول در سالهای آینده دچار شک و تردید شوند.

1200 نهاوندی به کشت گشنیز مشغولند

براساس بررسی ها ی بعمل آمده در سطح شهرستان نهاوند بیش از هزار و 200 نفر در کار کشت و برداشت گشنیز فعالیت دارند و هر سال به تعداد کشاورزانی که به این سمت کشیده می شوند افزوده می شود و از آنجا که تولید و فروش آن راحت تر و مقرون به صرفه تر است کشاورزان برای امرار معاش خود به کشت و برداشت گشنیز علاقه بیشتری نشان می دهند.

برای روشن شدن موضوع و بررسی وضعیت کشت گشنیز نهاوند به میان کشاورزان کشت این محصول رفتیم و با دو نفر از آنها گفتگویی انجام دادیم.

محمدباقر دلوچی در گفتگو با مهر گفت: چندین سال است در چهار هکتار از اراضی کشاورزی خود گشنیز کاشته ام و در این سالها با چنین پدیده ای روبرو نشده ام.

وی گفت: تمام چهار هکتار زمین کشت گشنیز من امسال نابوده شده اند که بیش از 30 میلیون تومان ضرر مالی برایم به همراه داشته است.

دلوچی افزود: در منطقه روستای گیل آباد بیش از 15 نفر از کشاورزانی که گشنیز کاشته اند محصول خود را به خاطر این بیماری از دسته رفته دیده اند.

وی گفت: در این منطقه 150 هکتار از اراضی به کشت گشنیز اختصاص یافته است که بیش از 80 هکتار آن در خطر نابودی قرار دارد.

امسال میزان برداشت محصول گشنیز در نهاوند افت شدیدی دارد

این کشاورز گشنیز کار گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد امسال میزان برداشت محصول گشنیز در شهرستان نهاوند دارای افت شدیدی خواهد بود.

محمد باقر دلوچی ادامه داد: گشنیز کاران بهاری در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مثل کم آبی، افزایش نامتعادل قیمت های سموم زراعی و ابزار آلات کشاورزی، محصول بذری و نبود بازار مناسب برای فروش محصول تولید شده مواجه بودند تا جاییکه این شرایط آن عده از کشاورزانی را که در زمین زراعی استیجاری کشت گشنیز  می کردند را با شکست مالی مواجه کرد.

وی گفت: امسال با وجود بحران "شکوفه گشنیز" آنها دارای مشکلات شدید شده اند.

حاجی دلوچی دیگر کشاورز گشنیز کاری بود که در مورد وضعیت بیماری گشنیز و از بین رفتن محصولش ناراحت و مضطرب بود.

وی به خبرنگار مهر گفت: هر ساله مقدار یک هکتار از اراضی کشاورزی را اجاره میکنم و گشنیز می کارم  و از این طریق امرار معاش میکنم اما امسال با پیدا شدن این بیماری و نابود شدن یک هکتار کشت گشنیز دچار ضرر مالی فراوانی شده ام و از مسئولین تقاضا دارم به وضعیت ما رسیدگی کنند.

کشاورزان در مرز ورشکستگی قرار دارند

وی افزود: در کشاورزی و زراعت تنها کسانی منفعت و سود می برند که مالکیت زمین های کشاورزی را دارند در غیر این صورت با گرانی های اخیر و به تبع آن افزایش اجاره زمین، محصول بذری، گازوئیل، سموم کشاورزی و کمبود آب،  که هر ساله شاهد آن هستیم کشت و کار برای افراد دیگر چیزی جز ورشکستگی را به همراه ندارد.

این کشاورز گفت: اکنون نیاز به حمایت و پشتیبانی مسئولین از کشاورز و تولید کننده است و اگر وضعیت فعلی کشاورزی این منطقه ادامه پیدا کند و مسئولین از کشاورز و مشکلات او دلجویی نکنند به یقین در سال آینده دیگر هیچ کشاورزی به شغل خود ادامه نمی دهد،حتی اگر بیکار بماند.

وی با انتقاد از مسئولین بیمه گفت: متأسفانه گشنیز توسط شرکت های بیمه، بیمه نمی شود و بروز چنین اتفاقاتی کشاورزان را هراسان می کند، کشاورزی که در سال یک بار فرصت بهره برداری از محصولش امکان پذیر است  وقتی با چنین حادثه ای روبرو شود زحمات یک ساله اش نابود می شود که مسئولین باید این مسائل را توجه کنند و از کشاورز حمایت کنند و او را کمک دهند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرجی بودن هوا و تنش های رطوبتی باعث بروز چنین  بیماری در مزارع کاشت گشنیز شهرستان نهاوند شده است.

متأسفانه وقوع این بیماری در سالهای گذشته سابقه نداشته است

احد ظفری گفت: متأسفانه وقوع این بیماری در سالهای گذشته سابقه نداشته است و بعلت عدم آگاهی کشاورزان و مبارزه  به موقع علیه این بیماری، در مناطق مختلفی محصول گشنیز از بین رفته است.

ظفری با اشاره به اینکه در چندین هکتار کشت گشنیز از بین رفته است که این موضوع بر میزان تولید گشنیز نهاوند در سال جاری تأثیر دارد، گفت: کارشناسان کشاورزی از استان و کشور به محل های مشاهده شده این بیماری اعزام شدند و بعد از بررسی و تحقیقات مشخص شده تغییر اب و هوایی و شرجی بودن هوا باعث بروز این بیماری در سطح مزارع کشت گشنیز شده است.

وی گفت: برای مقابله با گسترش و نفوذ این بیماری به دیگر مزارع و مناطق کشت گشنیز دو نوع سم اکسی کلر مس و قارچکش سومی ایت در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

با این اوضاع پرواضح است که در سال حماسه اقتصادی اگر مسئولین قصد حمایت از کشاورز و تولید کننده را دارند باید برای حمایت و بر طرف کردن مشکلات کشاورزان نهاوند که دچار ضرر و خسران شده اند وارد عمل شوند و باور داشته باشیم محصولات دامی و کشاورزی زیربنای اقتصاد کشور است و بدون این محصولات عملا زندگی برای همه دشوار خواهد.

و در پایان اینکه اگر امروز از کشاورز حمایتی صورت نگیرد در سالهای آینده با مهاجرت کشاورزان از روستاها به شهرها اقتصاد و تولید کشور با چالش و خطر جدی روبرو خواهد شد./خبرگزاری مهر

دیدگاه شما