تازه های سایت

کد مطلب: 5109
7. آذر 1391 - 8:16
پایگاه خبری گرو به نقل از تابناک :الگوی غذایی مردم ایران تا اندازه بسیاری تغییر کرده و مصرف لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها جای خود را به غذاهای نیمه آماده و آماده، انواع سوسیس، کالباس، انواع سس‌های چرب، فست‌فود‌ها و خوراکی‌های پر کالری داده و در نتیجه این تغییرات، چاقی بسیار شایع شده است.

یک متخصص تغذیه گفت: ۱/۱ میلیارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند که ۲۵ میلیون نفر آنان را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

محسن تقی‌زاده با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد بالای بیست سال و ۶۰ درصد از افراد بالای سی سال در ایران دچار افزایش وزن و چاقی هستند، افزود: ۱۲ تا ۱۸ درصد از نوجوانان ایرانی اضافه وزن دارند که مستعد چاق شدن در آینده هستند.

وی افزود: زندگی ماشینی در شهر‌ها، باعث شده که بیشتر شهرنشین‌ها، خوردن غذا در رستوران‌ها و نیز خوردن غذاهای پرکالری و چرب مانند فست فود‌ها را به عنوان تفریح در برنامه زندگی خود گذارند و به دلیل کمبود وقت و بی‌حوصلگی ناشی از سختی کار، تفریحات با فعالیت زیاد بدنی را کنار بگذارند.

این متخصص تغذیه با بیان این که کمبود وقت برای پختن غذا نیز به تدریح باعث تغییر عادات غذایی مردم کشور شده است، اذعان داشت: مصرف غذاهای نیمه آماده و آماده، انواع سوسیس، کالباس و فست فود‌ها، انواع سس‌های چرب و مواد خوراکی سیر کننده و پر کالری بیش از پیش میان خانوادهای ایرانی رواج یافته و می‌توان گفت، الگوی غذایی مردم ایران تا اندازه بسیاری تغییر کرده است.

وی افزود: متأسفانه مصرف لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها که نقش مهمی در کنترل وزن و رساندن مواد لازم به بدن دارند، از سبد تغذیه خانواده‌ها کنار گذاشته شده است.

به گفته وی، رواج بازی‌های کم تحرک به ویژه بازی‌های رایانه‌ای در میان گروه سنی کودک، نوجوان و حتی جوانان و کنار گذاشتن بازی‌های پرتحرک و تفریح‌های جمعی، باعث افزایش چاقی در این گروه سنی شده و این روند همچنان رو به افزایش است.

تقی‌زاده یادآور شد: انجام فعالیت‌‏های بدنی و ورزشی، از مهمترین عوامل تسهیل کننده کاهش وزن در افراد چاق است و مهمترین نقش را در پیشگیری از افزایش وزن افراد و بهبود وضعیت چربی‌‏های خون دارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما