تازه های سایت

کد مطلب: 41711
1. خرداد 1399 - 8:37
کشتارگاه دام نهاوند با توجه به اخطارهای محیط‌زیست مبنی بر مدیریت پسماند و جلوگیری از خروج خونابه به زمین‌های کشاورزی در مهلت ۱۵ روزه باید نسبت به رفع ایرادات اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، انتشار فیلمی از وضعیت تأسف‌بار خونابه خارج‌شده از کشتارگاه نهاوند که باعث تخریب محیط‌ زیست و تهدید جدی سلامت شهروندان در شرایط کرونایی شده بود با واکنش مسئولان و پیگیری آن مواجه شد.

وضعیت اسفناک خروج خونابه و پساب کشتارگاه نهاوند که باعث آلودگی و تخریب محیط‌زیست و تهدید سلامت شهروندان می شد باعث واکنش مسئولان نسبت به این کشتارگاه شد.

به دلیل ورود خونابه این کشتارگاه به زمین‌های کشاورزی و تهدید جدی سلامتی مردم، باعث ورود نهادهای متولی مانند بهداشت، دامپزشکی و محیط‌زیست به این موضوع شد تا هرچه سریع‌تر پیگیر آن باشند.

مسئولان شهرستان چندین مرتبه از وضعیت کشتارگاه نهاوند بازدید کردند ولی نکته تأسف‌بار این بازدیدها حل نشدن مشکل خروج خونابه از این محل است که باعث گلایه ساکنان شده است.

 

صدور تذکر و ضرورت راه‌اندازی هرچه سریع‌تر تصفیه‌خانه

محمد گودرزی رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند در این مورد به خبرنگار عصر همدان گفت: در سال گذشته به این واحد صنعتی تذکرهایی از طرف این اداره مبنی بر مدیریت پسماند و فاضلاب داده و نمونه‌برداری‌هایی انجام‌شده است.

وی اظهار داشت: در اردیبهشت امسال نیز به کشتارگاه نهاوند تذکر داده شد و اول اردیبهشت نمونه‌برداری از این واحد انجام‌شده و با ورود این اداره و دامپزشکی و تلاش خود این واحد، خروج خونابه جدیداً مهارشده است.

رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند بابیان اینکه این واحد در سال گذشته جز صنایع آلاینده بوده است، افزود: بازدیدی به همراه مسئول دامپزشکی و معاون فرماندار از این مجموعه در روزهای اخیر داشتیم روند رو به رشدی برای رفع ایرادات مشاهده شد.

وی گفت: وظیفه نظارت بر موضوعات زیست‌محیطی صنایع نهاوند در دستور کار است و واحدهایی که به اخطاریه‌ها توجه نکنند بحث قضایی و حتی پلمپ آن واحد در دستور کار خواهد بود.

گودرزی ادامه داد: تصفیه‌خانه کشتارگاه نهاوند راه‌اندازی شده است و در حال آبگیری است؛ هم‌اکنون خونابه‌ای از این واحد خارج نمی‌شود و راه خروج خونابه هم مسدود شده است.

بازدید مستمر از کشتارگاه‌های نهاوند

مهدی قنبری، رئیس اداره دامپزشکی نهاوند در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: واحد نظارت بر بهداشت و بازرسی مواد خام دامی اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در راستای کنترل صنوف و برخورد با واحدهای صنفی متخلف، فعال و موارد سطح شهرستان را کنترل می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش کشتارگاه در تأمین گوشت موردنیاز شهرستان و ارتباط مستقیمی که این واحدها با سلامت شهروندان دارند در زمینهٔ حفظ سلامت شهروندان باکسی تعارف نداریم.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند افزود: بازدید از کشتارگاه‌های سطح شهرستان توسط کارشناسان این اداره به‌صورت منظم و مستمر صورت می‌پذیرد و از کشتارگاه دام نهاوند نیز در چند نوبت به همراه فرماندار و دیگر مسئولان بازدید داشته و موارد را اعلام کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه کشتار دام سبک و سنگین در قصابی‌ها ممنوع است، گفت: ذبح همه دام‌های شهرستان باید در کشتارگاه و طبق رعایت موازین بهداشتی و نظارت دامپزشکی انجام شود و با متخلفان برخورد می‌شود.

مهلت ۱۵ روزه به کشتارگاه نهاوند برای رفع ایرادات

گودرزی، رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند در ادامه این بازدید گفت: مالک این واحد اعلام کرده که خروج خونابه از کشتارگاه به دلیل سوراخ دیوار استخر بوده که ازنظر ما قابل‌قبول نیست و باید پساب مدیریت شود.

وی ادامه داد: واحدها یا باید فعالیت نکنند یا پسماند را با خریداری دستگاه‌های مربوطه به دیگر فراورده‌ها تبدیل و به مراکز مجاز تحویل دهند؛ یا تصفیه کنند یا از مکان موردنظر انتقال دهند ولی نمی‌توانند این پساب‌ها را در محیط رها کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند افزود: واحدهای صنعتی متخلف پس از چندین بار تذکر مشمول جریمه‌های سنگینی می‌شود و به‌عنوان واحدهای آلاینده شناخته می‌شود که تبعاتی برای آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: به کشتارگاه نهاوند مهلتی داده‌شده است که تا ایرادات را رفع کند و خروجی پساب را به حد استاندارد برساند که این موضوع با نمونه‌برداری مشخص می‌شود و بعد از ۱۵ روز بازهم از خروجی پساب نمونه‌گیری می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

گودرزی افزود: بعد از اینکه تصفیه‌خانه که در حال آبگیری است شروع به فعالیت کرد از خروجی تصفیه‌خانه توسط محیط‌زیست مجدداً نمونه‌برداری می‌شود و اگر در حد مجاز بود ازنظر ما قابل‌قبول است.

رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر این واحد خروجی پساب ندارد، گفت: کارهایی توسط مالک انجام‌شده است و امیدواریم با صحبت‌ها و بازدیدی که شده روند رو به بهتر شدن حرکت کند و مشکلات این واحد حل شود.

عصر همدان: با توجه به لزوم نظارت بر کشتارگاه و رعایت موارد بهداشتی توسط این واحدها در شرایط کرونایی کشور، باید مسئولان با بازدیدها و نظارت مستمر جلوی هرگونه مشکل محیط‌زیستی و بهداشتی را در واحدهای صنعتی مخصوصاً کشتارگاه که با سلامت جامعه در ارتباط هستند، سلامت غذایی جامعه را تضمین کنند.

علاوه بر نظارت‌ها، واحدهایی تأمین گوشت شهرستان باید با انجام و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی هرچه سریع‌تر در سایه تعامل و همراهی نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند تا مشکلی برای شهرستان درزمینهٔ تأمین گوشت موردنیاز شهروندان به وجود نیاید.

با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که برای احداث کشتارگاه نهاوند شده مسئولان نیز باید با هموار کردن مسیر توسعه، در رونق گرفتن این واحد تلاش کنند و از ذبح دام در قصابی‌های سطح شهر و روستا جلوگیری کرده و همه کشتار دام‌های سبک و سنگین را در این مکان انجام دهند.

انتهای پیام/س

دیدگاه شما