تازه های سایت

کد مطلب: 40618
6. اسفند 1398 - 19:09
در حالی که کرونا برخی از مشاغل را تعطیل کرده است در این میان عده‌ای همچنان به خدمات رسانی به مردم مشغول هستند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، این روزها، دیگر از ترافیک و متروی پر ازدحام خبری نیست. حالا به خاطر ویروس جدید، خیلی از مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و در حد توان دورکاری کنند به همین دلیل در سطح شهر کمتر تردد می‌کنند. در این میان اما برای صاحبان بسیاری از مشاغل چنین امکانی وجود ندارد به همین دلیل به طور مستقیم یا غیرمستقیم امکان مبتلا شدن آنها به کرونا بیش از دیگران است، اما این شرایط سبب نشده آنها میدان را خالی کنند.

بسیاری از آنها این روزها دلسوزانه کار می‌کنند و برای اینکه آسیب‌ها از طریق کرونا به حداقل برسد تلاش می‌کنند، فرقی ندارد این فرشته‌ها در چه لباسی خدمت می‌کنند. تعدادی از آنها در نقش پزشک، پرستار و تکنیسین اورژانس در قلب خطرند و تعدادی دیگر در نقش پاکبان یا کارمند مشغول به کار هستند. فهرست این فرشته‌ها به این موارد محدود نمی‌شود، اما شرح حال تمامی آنها در این گزارش نمی‌گنجد. به همین دلیل به چند روایت کوتاه از تعدادی از آنها در این گزارش بسنده شده است.

خط مقدم نبرد با ویروس

همیشه همین طور بوده است، زمانی که بیماری شایع می‌شود، این مراکز اورژانس است که غلغله می‌شود. این روزها که ویروس کرونا، در برخی شهرها خواب و خوراک را از هموطنان‌مان گرفته است، سر فهیمه و همکارانش بیشتر از هر زمان دیگری شلوغ است. او می‌گوید: «همه مردم با یک عطسه ساده هم به اورژانس مراجعه می‌کنند.» در این فشار کاری، آنها بیش از هر کس دیگری احتمال دارد ویروس به جانشان بیفتد، مخصوصاً با این شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود: «ویروس هست، اما تجهیزات نیست.» فهیمه اما به این شایعه می‌خندد و می‌گوید فعلاً مشکلی نداریم. بعد هم دوباره مشغول رسیدگی به بیمارانش می‌شود.

شیفت‌های سخت پرستاران

پرستارها، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند. حالا اگر این پرستار در بخش‌های ویژه یا عفونی و تنفسی هم باشد، خطر بیشتر در کمین است، درست مانند مهتاب که در یکی از بیمارستان‌های رتبه اول کشور کار می‌کند و اتفاقاً این روزها هم سرش خیلی شلوغ است.
او درباره آمار بیمارانی که در بخشش بستری هستند، چیزی نمی‌گوید، اما توضیح می‌دهد شرایط در بخش‌های ویژه تحت کنترل است.
حالا او و همکارانش اگر شیفت هم نباشند، باید گوش به زنگ باشند تا اگر نیاز به پشتیبانی باشد، در بیمارستان حاضر شوند، اتفاقی که البته یکی دوباری هم برای او پیش آمده است.

گلادیاتورهای سفیدپوش

ویروس کرونا جامعه بهداشت و درمان را هم هدف قرار داده است. این را می‌توان از آمار جهانی، از پزشک چینی یا اراکی که مبتلا شدند فهمید. همه اینها می‌گوید کرونا از آنچه تصور می‌شد به پزشکان نزدیک‌تر است، حالا فرقی ندارد پزشک عمومی یا متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری باشد کرونا همه جامعه پزشکی را ممکن است درگیر کند. اینها اما دلیل نمی‌شود که قسم بقراط شأن را فراموش کنند و بخواهند کار نکنند و برای بهبود بیمارانشان دست به هر کاری نزنند. این را علیرضا، متخصص رادیولوژی می‌گوید. اینکه وظیفه پزشکی حکم می‌کند، اصول ایمنی را رعایت کنند و مراقب بیمارانشان هم باشند.

کلاچ، ترمز و کرونا

وقتی حمل‌ونقل عمومی خلوت‌تر شود، این راننده‌های حمل‌ونقل عمومی هستند که مسافرانشان زیادتر می‌شود، حالا فرقی ندارد چه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، چه شرکت‌های آنلاین و چه تاکسی‌های خطی، آنها یکی از بازوهای حمل‌ونقل کشورند. راننده‌ها در روز با تعداد زیادی مسافر در تعامل‌اند و این یعنی، خطری که می‌تواند در کمین‌شان باشد. شاید به خاطر همین است که حالا، بسیاری از راننده‌ها، ماسک به صورت شده‌اند و حتی در پشت آینه تاکسی‌شان، یک ماسک یدکی هم آویزان کرده‌اند. استفاده از دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده هم کار همه‌شان است و آنها به خیلی از مسافران هم پیشنهاد می‌دهند تا قبلش دستان خود را ضدعفونی کنند که ویروس وارد تاکسی نشده، بمیرد، آنها اما خدمات‌رسانی خود را انجام می‌دهند.

مردان قانون

فرقی ندارد، هوا آلوده باشد یا کرونا حمله کرده باشد به شهر، آنها باید نظم عمومی را برقرار و به وظایفشان عمل کنند. نیروی انتظامی، چه در مرزهای کشور، چه در خیابان‌ها و در میان دود خودروهای فرسوده و چه در مقرهای انتظامی، گوش به زنگ نشسته‌اند تا اگر دزدی شد یا قتلی رخ داد، سریع دست به کار شوند، به‌خصوص اگر بدانیم ریشه خیلی از جرم و جنایت‌ها حاشیه شهرها و در مکان‌هایی است که بهداشت عمومی و فردی رعایت نمی‌شود. از نظر ستوان دوم احمدی اما اینها دلیلی نمی‌شود تا به سر کار نرود: «دستمان را می‌شوییم و سیستم ایمنی بدنمان را هم تقویت می‌کنیم. ولی بی‌خیال بی‌قانونی که نمی‌شود، شد.»

چراغ گرمخانه از آنها روشن است

روزهای سرد سال، این گرمخانه‌ها هستند که تنها پناه درراه مانده‌ها و معتادان متجاهرند، پس نمی‌شود در گرمخانه‌ها را در سرمای سوزان زمستان به روی نیازمندان بست. کسانی که شاید در طول روز، در تمام شهر، می‌گردند و خود ممکن است، تبدیل به ناقلان بیماری شوند. با وجود این احتمالات اما هر شب، ساعت ۷ شب در گرمخانه‌ها باز است و به همه‌شان هم ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده می‌دهند تا شخصی، ویروسی را به دیگران انتقال ندهد. به قول مریم، مسؤول یکی از گرمخانه‌های شمال تهران، این تنها کاری است که می‌شود کرد، اینکه هر روز، همه جا را ضدعفونی و زمان ورود، مددکارها کارهای پیشگیرانه را به آنها گوشزد کنند.

نسخه خطر در داروخانه

این روزها، این داروخانه‌ها هستند که بعد از مراکز درمانی، بیشترین مراجعه کننده را دارند. حالا همه، به خاطر خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، هر روز چند بار گذرشان به داروخانه‌ها می‌افتد و با جواب منفی متصدی‌های داروخانه مواجهه می‌شوند. اینکه «تمام شده است» یا اینکه «امروز سفارش‌ها نرسیده است» حالا متصدی‌های داروخانه مانند نازنین، هر روز سر به شرمندگی کج و مراجعان خود را رد می‌کنند. هرچند نازنین می‌گوید: «هر زمانی که سفارش‌ها به دستمان برسد، ما از مردم دریغ نمی‌کنیم.» او تاکید می‌کند آنها هم جزو کادر درمان به حساب می‌آیند و به خاطر مراجعه بیش از اندازه بیماران، احتمال بیمار شدنشان زیاد است.

سنگربان اقتصاد

روز شنبه که اولین مصاحبه وزیر بهداشت درباره ویروس کرونا از رسانه ملی منتشر شد، در جملات انتهایی خود، از کارمندان بانک به طور خاص نام برد. از اینکه از آنها درخواست کرد از خودکار مشترک استفاده نکنند. حالا خارج از این درخواست وزیر بهداشت، آنها در روز با مراجعان زیادی هم در ارتباط‌اند، حالا فرقی ندارد پشت شیشه باشند، چون از سوراخ‌های ریز شیشه هم ویروس منتقل می‌شود. برای مرتضی که در یکی از بانک‌های خصوصی کار می‌کند، اینها مهم نیست. می‌گوید: «نباید به اقتصاد کشور ضربه زد.» به خاطر همین است که هر روز با ماسک، دستکش و ماده ضدعفونی‌کننده به سر کار می‌رود و به گفته وزیر بهداشت گوش داده و هیچ خودکاری را هم به صورت مشترک به مراجعانش نمی‌دهد.

منبع: مهر

دیدگاه شما