تازه های سایت

کد مطلب: 40571
1. اسفند 1398 - 9:12
قالیباف در برهه‌های مختلف نشان داده که توفیق جبهه انقلابی برایش از اولویت بیشتری برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، همه منتظر بودند تا دود سفید از جلسه مشترک روز گذشته اعضای شورای ائتلاف با نمایندگان جبهه پایداری بیرون بیاید اما تمامیت‌خواهی پایداری‌ها بار دیگر مقوله وحدت نیروهای انقلابی را با بن‌بست مواجه کرد.

تلاش قالیباف برای وحدت نیروهای انقلابی

پس از آنکه لیست شورای ائتلاف با سرلیستی محمدباقر قالیباف نهایی شد، نیروهای انقلابی عضو این شورا دو مرتبه دست دوستی و مودت خود را به سوی پایداری‌ها برای رسیدن به لیست مشترک با آن‌ها دراز کردند. در هر نوبت شهردار پیشین تهران به نمایندگی از شورای ائتلاف، خواستار بستن لیست مشترک با پایداری‌ها شد. حتی در یکی از موارد تلاش برای رسیدن به لیست مشترک، قالیباف در جلسه با نمایندگان پایداری حاضر شد که برای حصول توافق با این جبهه، از لیست بیرون بیاید و به‌طور مستقل در انتخابات مجلس حضور یابد

. قالیباف در یکی از آخرین سخنرانی‌های انتخاباتی خود، شنبه اخیر در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه؟س؟و روز مادر در آستان مقدس امامزاده زید تهران برگزار شده بود، درباره تلاشش برای وحدت نیروهای انقلابی گفت: «معتقدم که نیروهای انقلاب باید یک لیست واحد ارائه دهند که وحدت داشته باشند. من هم به سهم خودم تاکنون تلاش‌های زیادی برای وحدت کرده‌ام و امسال هم در این زمینه که دو لیست ارائه نشود، تلاش‌های خود را به کار بستم.»

قالیباف با اشاره تلویحی به درخواست جبهه پایداری برای حضورنداشتن او در لیست نهایی نیروهای جبهه انقلابی گفت: «حتی برخی گفتند برای لیست واحد، قالیباف در اساس نباشد و من هم پیشنهاد دادم آنها لیست واحد بدون حضور من را بدهند و من هم تک‌نفری وارد میدان شوم تا چنددستگی نباشد اما بازهم به لیست واحد نرسیدند.» این تلاش‌ها روز گذشته نیز ادامه داشت اما با توجه به زیاده‌خواهی‌های سران جبهه پایداری درباره لیست نهایی مشترک، به نتیجه لازم نینجامید.

فداکاری برای نیروهای انقلاب

آمادگی قالیباف برای کنارکشیدن از لیست شورای ائتلاف چنانچه روایت شد، در شرایطی است که او پیش از این و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 نیز با وجود وضعیت خوبش در نظرسنجی‌ها، به نفع یکپارچگی جبهه انقلابی، عرصه را به نفع سیدابراهیم رییسی خالی کرد. برای پی‌بردن به وجاهت اجتماعی بالای قالیباف، کافی است به سبد آرای او در انتخابات 92 نگاهی بیندازیم که طی آن، شهردار پیشین تهران فقط با اختلاف 200 هزار رای کمتر نسبت به نفر اول یعنی حسن روحانی، از رفتن به دور دوم رقابت‌ها بازماند. به نظر می‌رسد با توجه به مقبولیت بالای قالیباف در میان طبقات مختلف، اگر او و طیف سیاسی نزدیک به او، جمع شورانشینان ائتلاف را ترک می‌گفتند و یک‌تنه به ارائه لیست مجزا در تهران مبادرت می‌کردند، پیروزی قاطعی نصیب‌شان می‌شد و قالیباف می‌توانست با رای اول، به راحتی به بهارستان راه یابد.

قالیباف ابتدای سال جاری که بار دیگر از لزوم تشکیل «مجلس نو» سخن گفت، در واقع قصد داشت با همراهی جوانان جویای نام و مستعد و متعهد و متخصص، به‌طور مستقل در انتخابات شرکت کند و لیست جداگانه بدهد اما به دلیل تعلق خاطر به وحدت نیروهای انقلابی، از این اقدام استنکاف ورزید. آغاز تخریب فزاینده جبهه اصلاحات علیه قالیباف پس از پایان فرایند انتخابات مجلس یازدهم، مزید بر علت است تا به وجاهت بالای قالیباف در میان مردم پی برد. یقینا چنانچه قالیباف مانند دیگر نیروهای جبهه انقلابی بود، چه نیازی بود تا جریان تجدیدنظرطلب در کشور، ماشین پروپاگاندای خود را علیه شهردار پیشین تهران روشن کند؟ اصلاح‌طلبان با تمرکز بر اقدامات و سوابق قالیباف در شهرداری تهران، قصد داشتند از هر گوشه‌ای علیه او مدرکی بتراشند که در هر مورد، تیرشان به سنگ می‌خورد.

روند بیشینه‌سازی تخریب‌ها علیه قالیباف تا حدی بود که سخنگوی قوه قضاییه در یکی از نشست‌های خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اتهامات منتسب به قالیباف در پرونده عیسی شریفی، گفت: «نسبت به شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه نیروهای مسلح برمی‌گشت، پرونده قائم‌مقام وقت شهردار تهران بود که کیفرخواست صادر شده و دادگاه جلساتی را برگزار کرده است. در این پرونده فردی که نام بردید(اشاره به قالیباف) جزو متهمان نیست و کیفرخواستی درباره وی صادر و اتهامی به وی نسبت داده نشده است و در سایر پرونده‌های مربوط به حوزه شهرداری نیز پرونده‌های زیادی تشکیل و رسیدگی شده و مجرمان محکوم شده‌اند.»

همه پشت سر «ایران سربلند»

اکنون و باوجود تمام تلاش‌ها، پایداری حاضر به تمکین از شورای ائتلاف نشد و لیست شورای ائتلاف با عنوان «ایران سربلند» بدون حضور نامزدهای این جریان بسته شد؛ لیستی که حدادعادل در وصف آن چنین گفته بود: «شورای ائتلاف که برآمده از وحدت و همکاری ده‌ها تشکل سیاسی و اجتماعی، صنفی و مردمی فعال کشور است، با توجه به نقش خطیر مجلس در اداره کشور، برای نیل به سربلندی ایران عزیز، تشکیل مجلسی قوی و کارآمد را ضروری می‌داند؛ مجلسی که بتواند شعار نجات اقتصاد ایران را محقق کند. در فهرست 30 نفره ایران سربلند سعی شده است تا افرادی باایمان، بااخلاق، پاکدست و انقلابی برای نمایندگی مجلس برگزیده شوند.

ویژگی مهم این فهرست، جوان‌گرایی است که توصیه اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم است. حضور افراد باتجربه و دارای سابقه مدیریتی موفق و نیز روحانیون و زنان در کنار جوانان نخبه و خردمند به این فهرست، توازن بخشیده است.» با اینکه زمان نیروهای انقلابی برای وحدت با نیروهای پایداری به‌نوعی تلف شد و همین وقت می‌توانست برای تبلیغ هر چه بهتر و بیشتر نفرات لیست «ایران سربلند» صرف شود، لیکن یکی از وظایف مهم نیروهای اجتماعی دل‌داده جبهه انقلابی، باید تلاش برای شناساندن لیست طی دو روز مانده تا انتخابات در روز جمعه پیش رو باشد.

منبع: صبح نو

دیدگاه شما