تازه های سایت

کد مطلب: 40244
1. بهمن 1398 - 9:12
یک روزنامه انگلیسی به استناد گفته‌ چند مقام امنیتی جزئیات جدیدی را درباره سرکرده جدید داعش منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، دو منبع اطلاعاتی غربی اعلام کردند که نام کامل سرکرده جدید گروه تروریستی داعش «امیر محمد عبدالرحمن المولی السلبی» است که یکی از اعضای موسس این گروه بوده و مسئول اسیران اقلیت یزیدی عراق و نظارت بر عملیات داعش در سرتاسر جهان بر عهده وی بود.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره هویت و مشخصات سرکرده جدید داعش نوشت: «السلبی تنها چند ساعت پس از آنکه مرگ البغدادی تایید شد به عنوان جایگزین وی معرفی گردید. نامی که داعش در ابتدا برای جانشین البغدادی اعلام کرده بود "ابو ابراهیم الهاشمی القریشی" بوده است.»

در حالی که سه ماه از قتل  البغدادی می‌گذرد،‌ تصویر کامل السلبی توسط عناصر اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای منتشر شده است و این اعتقاد وجود دارد که وی هم اکنون در مرکز تصمیم‌گیری این گروهک قرار گرفته است.

السلبی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ایدئولوژیست‌ها در میان رده‌های بالای گروهک داعش به شمار می‌آمد. وی که در تل عفر و در یک خانواده ترکمانی عراقی به دنبال آمده، یکی از معدود سران غیر عرب داعش به شمار می‌آمد.

برخی وی را با نامه «حاجی عبدالله» و در برخی از حلقه‌های داعش از وی به عنوان «عبدالله قارداش» یاد می‌کردند.

سلبی از دانشگاه موصل و در رشته علوم شریعت فارغ‌التحصیل شده و در سال 2004 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و در زندان «اردوگاه بوکا» در جنوب عراق،‌ جایی که با البغدادی دیدار کرد، زندانی شد. گفته می‌شود که وی دست کم یک فرزند دارد.

پیش از آنکه البغدادی در حمله نیروهای آمریکای در 27 اکتبر 2019 (5 آبان) در شمال غرب سوریه کشته شود،‌ وزارت خارجه آمریکا برای سر وی 5 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

السلبی در ماه آگوست نیز به عنوان جایگزین بالقوه برای البغدادی که بیمار بود در نظر گرفته شده بود اما تایید جایگزینی وی به جای البغدادی چند ماه به طول انجامید.

السلبی در تلاش است تا به تحکیم نسل جدید سران داعش که تقریبا اکثر آنها بسیار جوان هستند،‌ بپردازد.

نیروهای کُرد در شمال عراق هشدار داده‌اند که از تابستان گذشته حملات داعش در مرکز و شمال عراق افزایش یافته است. داعش بین 20 تا 26 دسامبر ادعا کرده که 106 حمله انجام داده است.

یک مقام ارشد کُرد گفت: «ما شاهد افزایش حملات داعش از اواسط سال گذشته هستیم که که تمرکز آن بیشتر بر جنوب قرار دارد. هم اکنون ماهانه به طور متوسط 60 حمله در عراق ثبت می‌شود که شامل ترورها، بمب‌های کنار جاده‌ای و حملات به نیروهای امنیتی می‌شود.»

وی افزود: «شبکه روستایی گروهک داعش همچنان دست نخورده باقی مانده و در کل، اعضای داعش در عراق همچنان حقوق ماهانه دریافت کرده و در مناطق کوهستانی آموزش می‌بینند.»

شکار سلبی به ترکیه، جایی که برادرش «عادل السلبی» به عنوان نمایده یک حزب سیاسی با نام جبهه ترکمان‌های عراق شناخته می‌شود، گسترده شده است. گمان می‌رود که سرکرده جدید داعش تا پیش از اینکه به این سمت برسد با برادرش در ارتباط بوده است.

مقامات اطلاعاتی، جزئیات اندکی درباره مکان حضور السلبی دارند و معتقدند که احتمال حضور وی در استان ادلب سوریه، جایی که البغدادی در آنجا حضور داشت اندک بوده و وی ترجیح می‌دهد تا در شهرهای کوچک در غرب موصل مستقر باشد.

امیر محمد عبدالرحمن المولی السلبی،‌ سرکرده جدید گروه تروریستی داعش

دیدگاه شما